δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
Το δημοτικό τραγούδι ως αρμός αναγνωστικών δικτύων και το αποτύπωμά του στη διδακτική πράξη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι το να διερευνηθεί το πώς ένα κείμενο δημοτικής ποίησης μπορεί να λειτουργήσει μέσα σε μια τάξη, εάν βρεθεί σε ένα αναγνωστικό δίκτυο συνδεδεμένο με ανοιχτά και σύγχρονα κείμενα και εάν προσεγγιστεί με τη μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου. Τα ερευνητικά ερωτήματα της εργασίας διαμορφώθηκαν ως εξής: Μπορεί να ανανεωθεί το ενδιαφέρον των μαθητών για το δημοτικό τραγούδι, εάν αυτό προσεγγιστεί μέσα από τον ερμηνευτικό διάλογο και τα δίκτυα κειμένων; Η προσέγγιση του δημοτικού τραγουδιού με τη μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου και η συνομιλία του με σύγχρονα και ανοιχτά κείμενα μέσα στα δίκτυα κειμένων, μπορεί να το κάνει να συμπεριφερθεί και εκείνο (εν μέρει) σαν κείμενο ανοιχτό; Η θεωρητική πλαισίωση της έρευνας βασίστηκε στα χαρακτηριστικά της δημοτικής ποίησης, στις έννοιες των ανοιχτών και κλειστών κειμένων, στους στόχους και τις πρακτικές του ερμηνευτικού διαλόγου αλλά και των δικτύων κειμένων. Για τη συλλογή των δεδομένων της έρευνας, επιλέχθηκε η μέθοδος της δομημένης μη συμμετοχικής παρατήρησης και ο σχεδιασμός ερωτηματολογίων. Για την παρατήρηση των διδασκαλιών χρησιμοποιήθηκε ένα κατάλληλα διαμορφωμένο πρωτόκολλο παρατήρησης και πραγματοποιήθηκαν αναλυτικές σημειώσεις πεδίου. Τα δεδομένα του πρωτοκόλλου παρατήρησης αναλύθηκαν με τη βοήθεια της περιγραφικής στατιστικής ενώ τα δεδομένα των ερωτηματολογίων με τη θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι μέσω της δικτύωσης των κειμένων και του ερμηνευτικού διαλόγου, ένα δημοτικό τραγούδι μπόρεσε και κίνησε το ενδιαφέρον των μαθητών, ενώ αναδείχθηκαν σημεία του που ευνόησαν την ανάπτυξη του διαλόγου και των ερμηνειών.
(EL)
In this study we intend to investigate how a Greek folk poem will be approached in a classroom, if it is included in a text set connected to open and contemporary texts and approached through the method of interpretative dialogue. The research questions of the study were formulated as follows: Can students' interest in folk poems be renewed if they are approached through interpretive dialogue and text networks? Can the folk poem also behave (partially) as an open text by approaching it with the method of interpretative dialogue and through its conversation with contemporary and open texts within text sets? The theoretical framework of the research is based on the characteristics of Greek folk poetry, the concepts of open and closed texts, the aims and practices of interpretive dialogue and text networks. For the collection of the research data, we chose the method of structured non-participatory observation and questionnaire design. In terms of observation we used a properly designed observation protocol and made detailed field notes. The observation protocol data were analyzed using descriptive statistics while the questionnaire data were analyzed using thematic analysis. The results suggest that through text sets and interpretive dialogue, a folk poem was able to engage and stimulate students' interest, while points were highlighted that favored the development of dialogue and interpretations.
(EN)
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού έργου » Κατεύθυνση Διδασκαλία Ανθρωπιστικών Αντικειμένων και Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.