Δικανική νοσηλευτική. Η ανάγκη γνώσης και εφαρμογής της από τους νοσηλευτές των Τ.Ε.Π.

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Δικανική νοσηλευτική. Η ανάγκη γνώσης και εφαρμογής της από τους νοσηλευτές των Τ.Ε.Π.

Αλεξοπούλου Ασημίνα (EL)
Alexopoulou Asimina (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Εισαγωγή: Η Ελλάδα δείχνει να ακολουθεί τις Ευρωπαϊκές και παγκόσμιες στατιστικές στα αυξητικά φαινόμενα βίας. Η Δικανική Νοσηλευτική είναι η νοσηλευτική προσέγγιση στη διαχείριση καταστάσεων που σχετίζονται με θύματα επιτηδευμένης βίαιης συμπεριφοράς. Είναι η γέφυρα μεταξύ υγείας και δικαιοσύνης. Καθώς οι νοσηλευτές των Τ.Ε.Π. πολλές φορές είναι οι πρώτοι επαγγελματίες υγείας που θα υποδεχτούν και θα φροντίσουν τους ασθενείς – θύματα κρίνεται αναγκαία η γνώση και η εφαρμογή τεχνικών και πρακτικών Δικανικής Νοσηλευτικής. Σε χώρες όπου η Δικανική Νοσηλευτική είναι αναπτυγμένη, οι νοσηλευτές στέκονται ως συνεργάτες στις υπηρεσίες της Δικαιοσύνης και εφαρμόζουν πρακτικές και πρωτόκολλα Δικανικής Νοσηλευτικής σε περιστατικά που κρίνονται ιατροδικαστικά. Αυτοί οι νοσηλευτές όντας εκπαιδευμένοι στη Δικανική Νοσηλευτική, αναλαμβάνουν την καταγραφή, συλλογή, διατήρηση και κατάθεση στοιχείων που θα βοηθήσουν το θύμα και τις αρχές να κινηθούν προς τη Δικαιοσύνη. Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνηθεί το επίπεδο γνώσης, εκπαίδευσης και εφαρμογής πρακτικών Δικανικής Νοσηλευτικής από το νοσηλευτικό προσωπικό των Τ.Ε.Π. σε κεντρικά νοσοκομεία της Ελλάδας και η σχέση τους με τις κοινωνικοδημογραφικές μεταβλητές . Μεθοδολογία Έρευνας: Πρόκειται για μία συγχρονική μελέτη. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 89 άτομα, νοσηλευτές-τριες Τ.Ε.Π και βοηθοί νοσηλευτών- τριών Τ.Ε.Π., δύο τριτοβάθμιων δημόσιων Γενικών Νοσοκομείων της Αττικής. Ως εργαλεία μέτρησης χρησιμοποιήθηκαν το «Γενικό Ερωτηματολόγιο Δικανικής Νοσηλευτικής – QGEF» και το «Ερωτηματολόγιο Γνώσεων σχετικά με τις Πρακτικές Δικανικής Νοσηλευτικής – QCPEF» των Cunha M, και Liborio R. Αποτελέσματα: Οι συμμετέχοντες απάντησαν σωστά, κατά μέσο όρο στο 78,4% των ερωτήσεων του ερωτηματολογίου γνώσεων – QCPEF, αποκαλύπτοντας ότι έχουν ικανοποιητική γνώση επί του θέματος βάσει εμπειρίας και όχι έχοντας θεωρητικό υπόβαθρο. Έλλειμα γνώσης αποκαλύφθηκε ότι υπάρχει στην αναγνώριση κάποιων ιατροδικαστικών περιστατικών, σε τεχνικές διατήρησης ιχνών και σε θέματα που αφορούν στη γνώση του νομικού πλαισίου ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία και την εκπαίδευση των συμμετεχόντων. Συμπεράσματα: Τα αποτελέσματα ανέδειξαν την ανάγκη για εκπαίδευση των φοιτητών νοσηλευτικής και των επαγγελματιών νοσηλευτών στην παροχή φροντίδας σε θύματα βίας, παρέχοντάς τους συγκεκριμένες γνώσεις και δεξιότητες. Ακόμα, προτείνεται η δημιουργία ειδικών πρωτοκόλλων, που να αφορούν στη διαχείριση περιστατικών βίας, σε όλα τα νοσοκομεία και η εκπαίδευση των νοσηλευτών στην εφαρμογή τους. (EL)
Introduction: Greece emerges to follow the European and universal escalating statistics about violent cases. Forensic Nursing consists of the nursing procedure towards victims of violent behaviors. Forensic Nursing is the bridge between health and justice. While E.D. nurses are often the first health professional who the patient- victim gets involved with, the knowledge and application of Forensic Nursing practices become necessary. In countries where Forensic Nursing is developed, nurses stand as collaborators to Justice Services and applicate Forensic Nursing practices and guidelines on incidents which are judged as forensic. Trained on Forensic Nursing, E.D. nurses having as priority to treat the life threatening situations, are undertaking the registering, selection, preservation and documentation of evidence that will help the victim move towards Justice. Aim: The aim of this study was to locate the level of knowledge, education and application of Forensic Nursing practices by E.R. nurses and to describe the relationship between them and the social demographic, academical and education variables. Research methods: It’s a cross sectional study. The sample consists of 89 persons, E.D. nurses and E.D. assistant nurses, of two level 3 General Hospitals of Attica. Used as a tool was the «General Questionnaire of Forensic Nursing– QGEF» and the «Knowledge Questionnaire of Forensic Nursing Practices – QCPEF» by Cunha M, and Liborio R. Findings: The participants responded correctly scoring 78.4% at the questions of the Knowledge Questionnaire of Forensic Nursing Practices – QCPEF, letting us know that they have a satisfactory level of knowledge about the subject because of their practical experience and not due to their theoretical background. Lack of knowledge was revealed at recognizing some forensic cases, at trace preservation techniques and in being familiar with the law system, despite the sex, the age and the education of the participants. Conclusions: The results pointed out the necessity of training nursing students and practicing nurses in delivering care to victims of violence, providing them with specific skills. Additionally, the creation of guidelines on how to manage with patients that were involved in a violent incident, is suggested for all the hospitals, accompanied by the training of nurses in their application. (EN)

Επιστήμες Υγείας

Επιστήμες Υγείας (EL)
Health Sciences (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Σχολή Επιστημών Υγείας » Τμήμα Ιατρικής » ΠΜΣ Μονάδες Εντατικής Θεραπείας » Κατεύθυνση Μονάδες Εντατικής Θεραπείας και Επείγουσα Νοσηλευτική

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)