Ανιχνεύοντας τις δοκιμιακές τροπικότητες στο έργο της Naomi Kawase: Το παράδειγμα των ταινιών: Embracing (1992) και Birth/Mother (2006)

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Ανιχνεύοντας τις δοκιμιακές τροπικότητες στο έργο της Naomi Kawase: Το παράδειγμα των ταινιών: Embracing (1992) και Birth/Mother (2006)

Λαίνη Μαρία-Σοφία (EL)
Laini Maria-Sofia (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Η κινηματογραφίστρια Naomi Kawase γεννήθηκε στην ιαπωνική πόλη Nara, όπου μεγάλωσε με την θεία της Uno, την οποία αποκαλούσε «γιαγιά», καθώς οι γονείς της την εγκατέλειψαν σε παιδική ηλικία. Έχει σκηνοθετήσει ταινίες ντοκιμαντέρ αλλά και ταινίες μυθοπλασίας με τις οποίες κατάφερε να αποσπάσει μία θέση τόσο στην εγχώρια ιαπωνική παραγωγή ταινιών όσο και στο παγκόσμιο κινηματογραφικό γίγνεσθαι. Το πρώιμο έργο της αφορά ντοκιμαντέρ με βασικούς πρωταγωνιστές την ίδια, την οικογένεια της καθώς και ανθρώπους που ανήκουν στο ευρύτερο οικείο περιβάλλον της πόλης που ζει. Έχει αναπτύξει την δική της προσωπική γραφή, πειραματιζόμενη με τον τρόπο κινηματογράφησης, συλλογής και επεξεργασίας του υλικού της. Η ίδια υποστηρίζει ότι οι ταινίες της είναι ένας συνδυασμός μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ. Η παρούσα μελέτη συνιστά μία ανάλυση των ταινιών Embracing (1992) και Birth/Mother (2006) με στόχο, αφενός την ανάδειξη των χαρακτηριστικών που εντάσσουν το πρώιμο έργο της Kawase στο κινηματογραφικό είδος φιλμ-δοκίμιο και αφετέρου, την ανάλυση του τρόπου με τον οποίο συνδιαλέγεται το προσωπικό και το πολιτικό στις ταινίες της. Το Embracing και το Birth/Mother επιλέχθηκαν ως περιπτώσεις μελέτης καθώς ανοίγουν και κλείνουν το πρώιμο έργο της, το οποίο εντάσσεται στην πολύ ευρεία κατηγορία των ταινιών ντοκιμαντέρ και αφορούν στην σχέση της με την οικογένεια, καθώς και στην αναζήτηση της ταυτότητας της μέσω της αυτοκινηματογράφησης. Βασικά μεθοδολογικά εργαλεία της φιλμικής ανάλυσης αποτελούν η θεωρία του δημιουργού από την κινηματογραφική θεωρία και το είδος του κινηματογραφικού δοκιμίου, όπως αυτό σκιαγραφείται μέσω μίας συνοπτικής ιστορικής επισκόπησης του είδους. Η θεωρία του δημιουργού ανάγει τον σκηνοθέτη σε αποκλειστικό φορέα νοήματος, ο οποίος χρησιμοποιεί το δικό του προσωπικό ύφος και ενσωματώνει στον κινηματογραφικό κόσμο που δημιουργεί αυτοβιογραφικά στοιχεία. Παράλληλα, βασικά χαρακτηριστικά του δοκιμιακού λόγου αποτελούν η υποκειμενικότητα, ο παιγνιώδης χαρακτήρας και ο αναστοχασμός. Επιπλέον, από τη λογοτεχνική γραφή μέχρι τις κινηματογραφικές αναθεωρήσεις του είδους, το δοκίμιο περιγράφει μια διαδικασία ικανή να μετατρέψει το προσωπικό βίωμα σε δημόσια εμπειρία. Εστιάζοντας στη συνδιαλλαγή ανάμεσα στο προσωπικό και το συλλογικό και αντλώντας στοιχεία από τον φεμινιστικό λόγο επιχειρείται η ανάδειξη των πολιτικών προεκτάσεων του έργου της Kawase καθώς και η συμβολή της ως δημιουργού στην προώθηση του γυναικείου κινηματογράφου της εγχώριας ιαπωνικής κινηματογραφίας. (EL)
Filmmaker Naomi Kawase was born and raised in the Japanese city of Nara, where she grew up with her aunt Uno, whom she referred to as "grandmother," as her parents abandoned her at a young age. She has directed both documentary films and narrative films, earning a place in both domestic Japanese film production and the global cinematic landscape. Her early work revolves around documentaries featuring herself, her family, and individuals within her broader community. Kawase has developed her own unique style, experimenting with her approach to filmmaking, collecting, and processing her material. She contends that her films are a blend of fiction and documentary. This study analyzes Kawase's films Embracing (1992) and Birth/Mother (2006) with the aim of highlighting the characteristics that place her early work within the genre of essay film and examining how she intertwines the personal and the political in her films. "Embracing" and "Birth/Mother" were chosen as case studies as they bookend her early work, which falls into the broad category of documentary films, and delve into her relationship with her family as well as her quest for identity through selfrepresentation. Key methodological tools for film analysis include the auteur theory from film theory and the genre of the essay film as outlined through a brief historical overview. The auteur theory elevates the director as the exclusive bearer of meaning, utilizing their own personal style and incorporating autobiographical elements into the cinematic world they create. Likewise, key characteristics of the essayistic discourse include subjectivity, playful character, and self-referentiality. Furthermore, from literary writing to cinematic revisions of the genre, the essay describes a process capable of transforming personal experience into public discourse. By focusing on the negotiation between the personal and the collective and drawing on elements from feminist discourse, the study seeks to highlight the political implications of Kawase's work and her contribution as a filmmaker to the advancement of women's cinema in domestic Japanese filmmaking. (EN)

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες (EL)
Social, Political and Economic sciences (EN)

Greek

Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών » Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης » ΠΜΣ Επικοινωνία και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης » Κατεύθυνση Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών » Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)