Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η μελέτη της αυτό-αποτελεσματικότητας και της
ικανοποίησης από τη ζωή των εκπαιδευτικών και η σχέση δημογραφικών μεταβλητών με τις
υπό εξέταση έννοιες. Στην έρευνα συμμετείχαν 340 εκπαιδευτικοί, πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από διάφορα σχολεία της Ελλάδας. Για τη συλλογή των
δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο «Κλίμακα Ικανοποίησης από τη Ζωή» (Diener
et al., 1985) και η «Κλίμακα της Αυτό-αποτελεσματικότητας» των Tschannen-Moran, & Hoy
(2001). Τα αποτελέσματα της έρευνας, έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί νιώθουν ικανοποιημένοι από
τη ζωή τους, αλλά αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει απόκλιση από την ιδανική ζωή που θα
επιθυμούσαν να έχουν. Δεν βρέθηκε καμία συσχέτιση με τα δημογραφικά και επαγγελματικά
χαρακτηριστικά τους. Αντιθέτως, στην κλίμακα αυτό-αποτελεσματικότητας, βρέθηκαν
συσχετίσεις με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και με τις επιμέρους κλίμακες διαχείρισης της
τάξης και των εκπαιδευτικών πρακτικών. Τέλος, προέκυψε στατιστικώς σημαντική αλλά χαμηλή
συσχέτιση ανάμεσα στις δύο κλίμακες. Τα αποτελέσματα που σχετίζονται με την ικανοποίηση
από τη ζωή των εκπαιδευτικών τονίζουν τη σημασία της υποστήριξης για τη βελτίωση της αυτόαποτελεσματικότητάς τους, ώστε οι εκπαιδευτικές πρακτικές που εφαρμόζουν να
ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών.
Λέξεις – Κλειδιά: Εκπαιδευτικοί, αυτο-αποτελεσματικότητα, ικανοποίηση από τη ζωή, σχολικό
περιβάλλον
(EL)
Abstract
The purpose of this research is to study the self-efficacy and life satisfaction of teachers
and the relationship of demographic variables with the concepts under consideration. 340
primary and secondary teachers from various schools in Greece participated in the survey. The
"Life Satisfaction Scale" questionnaire (Diener et al., 1985) and the "Self-Efficacy Scale" by
Tschannen-Moran, & WoolfolkHoy (2001) were used for data collection. The results of the
research showed that the teachers feel satisfied with their lives, but they perceive that there is a
deviation from the ideal life they would like to have. No correlation was found with their
demographic and occupational characteristics. On the contrary, in the self-efficacy scale,
correlations were found with the demographic characteristics and with the individual scales of
classroom management and educational practices. Finally, a statistically significant but low
correlation emerged between the two scales. The results related to teachers' life satisfaction
emphasize the importance of support to improve their self-efficacy, so that the educational
practices they implement meet the needs of students.
Keywords: Teachers, self-efficacy, life satisfaction, school environment
(EN)