Στη παρούσα έρευνα επιχειρείται η διερεύνηση των στάσεων των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη συμπερίληψη παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος και μαθητών με άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες. Εξετάζεται η σχέση των στάσεων με την αυτοαποτελεσματικότητα και διερευνάται η επίδραση του τύπου των δυσκολιών των μαθητών σε συνάρτηση με δημογραφικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών στις στάσεις των τελευταίων. Στην έρευνα συμμετείχαν 319 εκπαιδευτικοί, γενικής και ειδικής αγωγής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Από τα αποτελέσματα προέκυψαν θετικές στάσεις προς τη συμπερίληψη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος, ενώ διαπιστώθηκε μόνο στους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής σημαντική, αλλά αδύναμη σχέση των στάσεων με την αυτοαποτελεσματικότητα. Επιπλέον, παρατηρείται σημαντική επίδραση του τύπου δυσκολιών των μαθητών στις στάσεις των εκπαιδευτικών, ενώ αναδεικνύεται και η σχέση αλληλεπίδρασης μεταξύ του τύπου δυσκολιών των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με τη βαθμίδα των εκπαιδευτικών γενικής αγωγής. Τέλος, διαπιστώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής αναφέρουν θετικότερες στάσεις ανεξάρτητα από την αναπηρία και τον τύπο δυσκολίας του μαθητή, όπως επίσης και οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας. Η φιλική εγγύτητα με ΑμεΑ, η κατάρτιση των εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης στην ειδική αγωγή και η εργασιακή εμπειρία φαίνεται πως επιδρούν θετικά ως προς τις στάσεις για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση μαθητών που αντιμετωπίζουν ορισμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
(EL)
This research attempts to investigate the attitudes of general and special education, primary and secondary education teachers regarding the inclusion of children with autism spectrum disorder and students with other educational needs. The relationship between attitudes and self-efficacy is examined and the effect of the type of students' difficulties in relation to teachers' demographic characteristics on the latter's attitudes is investigated. 319 general and special education, primary and secondary education teachers participated in the survey. The results showed positive attitudes towards the inclusion of students with special educational needs, including students with autism spectrum disorder, while a significant but weak relationship between attitudes and self-efficacy was found only among general education teachers. In addition, a significant effect of the type of difficulties of the students on the teachers' attitudes is observed, while the interaction relationship between the type of difficulties of children with special educational needs and the level of general education teachers is highlighted. Finally, it is found that special education teachers report more positive attitudes regardless of the student's disability and type of difficulty, as do primary school teachers compared to secondary school teachers. The friendly proximity to people with disabilities, the training of general education teachers in special education and work experience seem to have a positive effect on the attitudes towards the inclusive education of students who face certain special educational needs.
(EN)