Η συγκρότηση της επαγγελματικής ταυτότητας εκπαιδευτικών ειδικότητας σε επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) και οι απόψεις τους για τους/τις μαθητές/τριες τους

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η συγκρότηση της επαγγελματικής ταυτότητας εκπαιδευτικών ειδικότητας σε επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) και οι απόψεις τους για τους/τις μαθητές/τριες τους

Αδαμίδης Γεώργιος (EL)
Αδαμίδης Georgios (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Η παρούσα εργασία αποτελεί μια ποιοτική έρευνα η οποία εξετάζει τη συγκρότηση της επαγγελματικής ταυτότητας εκπαιδευτικών που διδάσκουν στη μη-υποχρεωτική δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση (ΕΠΑΛ) και τις απόψεις τους για τους/τις μαθητές/ήτριες τους. Οι εκπαιδευτικοί της έρευνας διδάσκουν μαθήματα επαγγελματικής ειδικότητας. Παρά την αυξανόμενη σημασία που αποδίδεται από την ευρωπαϊκή και εθνική εκπαιδευτική πολιτική στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τα επαγγελματικά λύκεια στην Ελλάδα είναι σχολεία χαμηλού κοινωνικού κύρους που προσελκύουν συνήθως μαθητές/ήτριες με χαμηλές εκπαιδευτικές επιδόσεις. Η παρούσα μελέτη και έχει στόχο να φέρει στη επιφάνεια τις νοηματοδοτήσεις των ίδιων των υποκείμενων μέσα από ημιδομημένες συνεντεύξεις σε οκτώ εκπαιδευτικούς ΕΠΑΛ, οι οποίες αναλύθηκαν με την τεχνική της θεματικής ανάλυσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι σημαντικό στοιχείο της ταυτότητας των εκπαιδευτικών είναι ο φροντιστικός και υποστηρικτικός ρόλος ο οποίος προσπαθεί να αντισταθμίσει ένα αίσθημα ματαίωσης όσον αφορά τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου και τις χαμηλές προσδοκίες για το επαγγελματικό μέλλον των μαθητών/τριών. Ο φροντιστικός ρόλος είναι συμπληρωματικός μιας οπτικής που αντιμετωπίζει τους/τις μαθητές/ήτριες των ΕΠΑΛ ως αδύναμους μαθησιακά, με αρνητικά πρότυπα, παραβατικούς και προερχόμενους από οικογένειες με πολλά «ελλείμματα». Παράλληλα με το αίσθημα ματαίωσης και τις χαμηλές προσδοκίες, οι εκπαιδευτικοί νιώθουν ένα αίσθημα απαξίωσης που προέρχεται κυρίως από τους γονείς αλλά και από το Υπουργείο Παιδείας. (EL)
The present study is a qualitative research that examines the professional identity formation of school teachers in upper secondary vocational school (vocational lyceums) andtheir views on their students. The participant teachers are teaching vocational specialties. Despite the increasing importance given by European and national education policies to vocational education and training, vocational high schools in Greece have low social prestige and they usually attract students with low academic performance. The aim of this research is to study how these teachers perceive their professional identity and how they describe the students that choose this school track. This workaims to bring to the surface the meanings of the research participants themselves through semi- structured interviewswith eight teacherswho teach in school vocational education. The interviews were analyzed by using thematic analysis. The results of the research show that an important element of teachers' identity is the caring and supportive role which seem to compensate for a feeling of futility in teaching the subject and low expectations for the students' professional future. The caring role is complementary to a perspective that treats vocational lyceum students as academically weak, with negative standards, delinquent and coming from families with many "deficiencies". Along with the feeling of futility and low expectations, the teachers also express a feeling of devaluation that comes mainly from the parents but also from the Ministry of Education. (EN)

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες

Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες (EL)
Social, Political and Economic sciences (EN)

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία » ΠΜΣ Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα » Κατεύθυνση Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.