Διερεύνηση της σχέσης των γνωστικών διεργασιών και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Διερεύνηση της σχέσης των γνωστικών διεργασιών και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Αρχολέκα Βασιλική (EL)
Archoleka Vasiliki (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η ανίχνευση της σχέσης των γνωστικών διεργασιών και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (ΕΜΔ). Η διερεύνηση της σχέσης αυτής βασίζεται στο γνωστικό μοντέλο συναισθήματος SPAARS (Schematic Propositional Analogical and Associative Representation Systems) (Power & Dalgleish, 1999). Το μοντέλο είναι πολυεπίπεδο και περιλαμβάνει τέσσερα διαφορετικά επίπεδα αναπαράστασης της παραπάνω σχέσης: το αναλογικό, το προτασιακό, το επίπεδο σχηματικού μοντέλου και το συνειρμικό. Η μελέτη έχει διεξαχθεί σε 14 εφήβους ηλικίας 12 έως 16 ετών μέσω ημι-δομημένης συνέντευξης η οποία αφορά τους ακόλουθους άξονες: το είδος των κρίσιμων γεγονότων και των δύσκολων καταστάσεων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στο σχολείο, την αναγνώριση και την κατονομασία συναισθημάτων, τις προηγούμενες εμπειρίες που πυροδότησαν συναισθήματα, την αντίδραση του περιβάλλοντος, τις τρέχουσες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των συναισθημάτων, τις πεποιθήσεις για τα συναισθήματα, τις συγκινήσεις που παράγονται, τις ερμηνείες για τις δυσκολίες, τον αντίκτυπο στη ψυχική υγεία των μαθητών. Η ανάλυση βασίζεται στον εντοπισμό των επιπέδων του μοντέλου προκειμένου να ανιχνευτεί η διαδρομή κάθε μαθητή και η σύνδεση των γνωστικών του διεργασιών με το συναίσθημα που βιώνει κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι μαθητές της έρευνας βιώνουν κυρίως αρνητικά συναισθήματα στο σχολείο, οι δυσκολίες τους έχουν επηρεάσει την αυτοεικόνα τους, οι φόβοι τους σχετίζονται με τη δημοτικότητα και την επίδοσή τους και το σχολείο δεν φαίνεται να αποτελεί προστατευτικό παράγοντα. Η παρούσα έρευνα συμβάλλει στον εμπλουτισμό της γνώσης και την εμβάθυνση σχετικά με τα ακαδημαϊκά συναισθήματα που αναπτύσσουν οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. (EL)
The aim of the present study was to investigate the relationship between cognitive processes and academic emotions in Secondary Education students with specific learning difficulties (SpLD). The investigation is based on the cognitive model of emotion SPAARS (Schematic Propositional Analogical and Associative Representation Systems) (Power & Dalgleish, 1999). The model is multi-layered and encompasses four distinct levels of representation of the aforementioned relationship: the analogical, the propositional, the schematic model and the associative. The study was conducted on 14 adolescents aged between 12 to 16 years through semi-structured interviews focusing on the following axes: the types of critical events and challenging situations encountered by students in school, the recognition and naming of emotions, previous experiences that triggered emotions, the reaction of the environment, current strategies employed for managing emotions, beliefs about emotions, emotions evoked, the students' interpretations of the difficulties, the impact of these situations on students' psychological well-being. The analysis is based on identifying the levels of the model to trace each student's route and to link their cognitive processes with the emotions they experience during the learning process. From the research, it became evident that all students mainly experience negative emotions at school, the challenges they face have led to the development of a negative self-image, τhey are concerned about their popularity and their poor performance while they do not perceive the school as a protective factor. The research contributes to enriching our understanding and deepening the knowledge of the academic emotions developed by students with specific learning difficulties. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ψυχολογίας » ΠΜΣ Σχολική ψυχολογία » Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.