Διαφοροποιημένη διδασκαλία και Θρησκευτική Αγωγή στην προσχολική εκπαίδευση

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Διαφοροποιημένη διδασκαλία και Θρησκευτική Αγωγή στην προσχολική εκπαίδευση

Μπακούτη Ιωάννα (EL)
Bakouti Ioanna (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Η διαφοροποιημένη διδασκαλία στις μέρες μας κρίνεται αναγκαία, λόγω της ετερογένειας που παρουσιάζεται στις σχολικές τάξεις. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να διαφοροποιήσουν τη διδασκαλία βάσει των αναγκών των μαθητών, των ενδιαφερόντων, της μαθησιακής ετοιμότητας και στυλ των παιδιών. Το σύγχρονο δημοκρατικό σχολείο λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των μαθητών, τις αναπτύσσει και τις προωθεί. Υπό αυτές τις συνθήκες η εφαρμογή εναλλακτικών παιδαγωγικών πρακτικών οδηγεί στην αποτελεσματικότητα της μάθησης. Η διδασκαλία της Θρησκευτικής Αγωγής στην προσχολική ηλικία, με τη χρήση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας αποτελεί πεδίο έρευνας και μελέτης. Με τη διδασκαλία της Θρησκευτικής Αγωγής στο σύγχρονο Νηπιαγωγείο δίνεται έμφαση στην αυτονομία, στις αξίες και τις πεποιθήσεις του μαθητή. Σκοπός της μελέτης μας είναι η ανάδειξη της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της Θρησκευτικής Αγωγής στην προσχολική ηλικία. Μέχρι στιγμής δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία έρευνα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Το ερευνητικό πρόβλημα που θέσαμε είναι αν η διαφοροποιημένη διδασκαλία εφαρμόζεται στη διδασκαλία της Θρησκευτικής Αγωγής στην προσχολική ηλικία. Στη συνέχεια θέσαμε τα εξής ερευνητικά ερωτήματα: 1. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία και η Θρησκευτική Αγωγή αναφέρονται ρητά στο σύγχρονο Πρόγραμμα Σπουδών και τον Οδηγό Εκπαιδευτικού για την προσχολική ηλικία; 2.Ποιές από αυτές τις έννοιες εντοπίζονται έμμεσα στο Πρόγραμμα Σπουδών και τον Οδηγό Εκπαιδευτικού για αυτό το ηλικιακό και μαθησιακό στάδιο; Προκειμένου να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα ως μέθοδος έρευνας χρησιμοποιήσαμε την ανάλυση περιεχομένου για την ποιοτική και ποσοτική έρευνα. Επίσης, σχεδιάστηκε, υλοποιήθηκε και αξιολογήθηκε ένα εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης για τη διδασκαλία της Θρησκευτικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο, με θέμα τη ‘Δημιουργία του κόσμου’. Η εργασία διακρίνεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζουμε τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και τη σημασία της Θρησκευτικής Αγωγής στην προσχολική ηλικία. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας, αναφερόμαστε στη μέθοδο της έρευνας που ακολουθήσαμε, στην αναλυτική παρουσίαση των ερευνητικών δεδομένων, ποσοτικών και ποιοτικών και τέλος εξάγουμε τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη συλλογή και επεξεργασία των ερευνητικών δεδομένων. Στο τρίτο μέρος παρουσιάζεται το σχέδιο δράσης που σχεδιάσαμε για πειραματική εφαρμογή, με θέμα τη ‘Δημιουργία του κόσμου’. Αυτό το μέρος της εργασίας ολοκληρώνεται με την εξαγωγή συμπερασμάτων από την εφαρμογή του σχεδίου δράσης, μετά την αξιολόγηση του με τη μέθοδο της τριγωνοποίησης των δεδομένων. Η εργασία κλείνει με τα γενικά συμπεράσματα από την πραγμάτευση του θέματος. (EL)
Differential teaching nowadays is considered necessary, due to the heterogeneity that is presented in school classes. Educators must differentiate instruction based on student needs, interests, learning readiness, and children's styles. The modern democratic school takes into account the peculiarities of students, develops and promotes them. Under these conditions, the application of alternative pedagogical practices leads to the effectiveness of learning. The teaching of Religious Education in preschool age, with the use of differentiated teaching, is a field of research and study. With the teaching of Religious Education in the modern Kindergarten, emphasis is placed on the student's autonomy, values ​​and beliefs. The purpose of our study is to highlight differentiated teaching and Religious Education in preschool age. So far, no research has been carried out on this topic. The research problem we set is whether differentiated teaching is applied to the teaching of Religious Education in preschool age. We then posed the following research questions: 1. Are differentiated teaching and Religious Education explicitly mentioned in the modern Curriculum and Teacher's Guide for preschool age? 2.Which of these concepts are implicit in the Curriculum and Teacher's Guide for this age and learning stage? In order to answer the above questions as a research method we used content analysis for qualitative and quantitative research. Also, an educational action plan was designed, implemented and evaluated for the teaching of Religious Education in Kindergarten, on the theme of 'Creation of the world'. The work is divided into three parts. In the first part we present the principles of differentiated teaching and the importance of Religious Education in preschool age. In the second part of the paper, we refer to the research method we followed, to the analytical presentation of the research data, quantitative and qualitative, and finally we draw the conclusions resulting from the collection and processing of the research data. The third part presents the action plan we designed for experimental implementation, on the theme of 'Creating the world'. This part of the work is completed by drawing conclusions from the implementation of the action plan, after evaluating it with triangulation analysis. The paper closes with the general conclusions from the treatment of the subject. (EN)

Θρησκεία

Θρησκεία (EL)
Religion (EN)

Greek

Σχολή Θεολογική » Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας » ΠΜΣ Κοινωνική Θεολογία και Επιστήμες του Ανθρώπου » Κατεύθυνση Επικοινωνιακή Θεολογία, Θρησκευτική Αγωγή, Ποιμαντική Θεολογία και Ποιμαντική Ψυχολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Θεολογικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)