Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά την αξιοποίηση του Αγροτικού Συνεταιρισμού
Ζαγοράς Πηλίου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με στόχο την προώθηση της συνεργατικότητας στα σχολεία και την διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Η μελέτη προσεγγίζει θεωρητικά την έννοια των συντεχνιών, και ιδιαίτερα τον ιστορικό συνεταιρισμό της “Συντροφιάς των Αμπελακίων”, εστιάζει στην μακρόχρονη πορεία του Συνεταιρισμού ‹‹Ζαγορίν›› που διαγράφεται παράλληλα με την νεότερη ιστορία της Ελλάδας, αναδεικνύει την σπουδαιότητα διαφύλαξης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και του λαϊκού πολιτισμού μέσα από μία διαπολιτισμική προσέγγιση και αναφέρεται στην ωφελιμότητα του συνεργατισμού στα σχολεία με βασικό άξονα το έργο και τις εκπαιδευτικές προτάσεις του Γάλλου παιδαγωγού Celestin Freinet.
Το κυρίως μέρος αυτής της εργασίας αποτελεί η παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου - Συντεχνίες - Συνεταιρισμοί και σχολική εφαρμογή», το οποίο απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ΄ τάξης του δημοτικού, καθώς και των ερευνητικών δεδομένων από την εφαρμογή του σε 2 τμήματα της ΣΤ’ τάξης του 2ου Δημ. Σχολείου Κορυδαλλού κατά το σχολικό έτος 2021-2022. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα διάρκειας 6 διδακτικών ωρών, το οποίο ορμώμενο από την αναφορά στην ιστορική “Συντροφιά των Αμπελακίων” του βιβλίου της ιστορίας της Στ’ τάξης, δίνει την σκυτάλη στον Αγροτικό Συνεταιρισμό της Ζαγοράς του Πηλίου, ο οποίος αποτελεί το μέσο για την ανάδειξη της διαπολιτισμικότητας, της συνεργατικότητας και της ανάγκης διαφύλαξης του λαϊκού μας πολιτισμού. Μέσω δραστηριοτήτων, ομαδικών και ατομικών, συνεντεύξεων, τραγουδιών, βίντεο και δημιουργίας δομών συνεργατισμού στην τάξη, επιδιώκεται τα παιδιά να αποκτήσουν γνωστικές δεξιότητες του ιστορικού ρόλου των συντεχνιών και των συνεταιρισμών, στάσεις και αντιλήψεις όπως η αποδοχή της ετερότητας και η σημασία της συνεργασίας καθώς επίσης και κοινωνικές δεξιότητες λειτουργίας και αυτοπραγμάτωσης του ατόμου μέσα στην ομάδα.
Τέλος η ένταξη του συγκεκριμένου προγράμματος στα πλαίσια του Εργαστηρίου δεξιοτήτων του Άξονα ‹‹Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα››, επιχειρεί να φέρει σε επαφή τους μαθητές και τις μαθήτριες με διαφορετικά μοντέλα επιχειρηματικότητας.
(EL)
This thesis concerns the utilization of the Agricultural Cooperative of Zagora Pelion in primary education with the aim of promoting cooperation in schools and safeguarding UNESCO's Intangible Cultural Heritage. The study approaches theoretically the concept of guilds, and in particular the historical cooperative of the "Association of Ampelakia". It focuses on the long-term course of the "Zagorin" Cooperative which is unfolding in parallel to the modern history of Greece. It highlights the importance of preserving our cultural heritage and folk culture through a cross-cultural approach and refers to the usefulness of collaboration in schools while making use of the work and educational proposals of the French educator Celestine Freinet.
The main part of this work is the presentation of the educational program entitled "Agricultural Cooperative of Zagora Pelion - Guilds - Cooperatives and school application", which is addressed to students of the 6th grade of primary school, as well as the research data from the application of said program in 2 sections of the 6th grade of the 2nd Korydallos Primary School during the school year 2021-2022. It is a program with a 6-teaching hour duration, which, driven by the reference to the historical "Fellowship of the
Ampelakia" in the 6th grade history book, passes the baton to the Agricultural Cooperative of Zagora of Pelion, which becomes the means for highlighting interculturality, cooperation and the need to preserve our folk culture. Children are sought to acquire cognitive skills of the historical role of guilds and cooperatives, attitudes and perceptions, such as the acceptance of otherness and the importance of cooperation as well as social skills of functioning and self-actualization of the individual within the group, through group and individual activities, interviews, songs, videos and
the creation of cooperative structures in the classroom.
Finally, the integration of the specific program within the framework of the Skills Workshop based on the Axis "Entrepreneurship - Career Education - Acquaintance with professions" attempts to bring students into contact with different models of entrepreneurship.
(EN)