Κριτική προσέγγιση μοντέλων σχολικής αυτονομίας: Η περίπτωση των Charter Schools των Η.Π.Α. Ανίχνευση αναλογιών στις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο (2010- 2023)

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Κριτική προσέγγιση μοντέλων σχολικής αυτονομίας: Η περίπτωση των Charter Schools των Η.Π.Α. Ανίχνευση αναλογιών στις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο (2010- 2023)

Ντόκας Αθανάσιος (EL)
Ntokas Athanasios (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Στην εργασία αυτή προσεγγίζονται κριτικά τα μοντέλα των αυτόνομων-κρατικά χρηματοδοτούμενων σχολείων και το θέμα της σχολικής αυτονομίας. Εξετάζεται η περίπτωση των «Ανάδοχων Σχολείων» (Charter Schools) των Η.Π.Α προκειμένου να ανιχνευτεί η ύπαρξη αναλογιών με τις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας με λογοδοσία που ακολουθούνται στην Ελλάδα από το 2010 και μετά. Η σχολική αυτονομία συνδέεται με την εφαρμογή των άρχων του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ στην εκπαίδευση και το όραμα της νεοφιλελεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής για ένα σχολείο, που θα λειτουργεί στα πρότυπα των επιχειρήσεων και θα βασίζεται στον ανταγωνισμό με τα άλλα σχολεία για την προσέλκυση μαθητών και για την διασφάλιση της οικονομικής του πρώτιστα βιωσιμότητας. Η μελέτη των Charter Schools (σε συνδυασμό και με αυτή των «Ελεύθερων Σχολείων» της Σουηδίας και των «Ακαδημιών» της Αγγλίας) αναδεικνύει κρίσιμες όψεις της λειτουργίας των αυτόνομων σχολείων που την καθιστούν χρήσιμη για την ανάλυση των πολιτικών ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο. Από την έρευνα διαπιστώθηκε επίσης πως οι συγκεκριμένες νεοφιλελεύθερες πολιτικές οι οποίες δρομολογήθηκαν σε συνθήκες βαθιάς οικονομικής κρίσης εναρμονίζονται σε μεγάλο βαθμό με τις θέσεις, τις προτάσεις και τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, των εκπροσώπων του εγχώριου βιομηχανικού-επιχειρηματικού κεφαλαίου και των ιδεολόγων της ελεύθερης αγοράς ενώ συναντούν την αντίδραση των εργατικών ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών. Η αντίσταση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε αυτές τις πολιτικές κρίνεται, από την παρούσα βιβλιογραφική έρευνα όχι μόνο δικαιολογημένη αλλά και απολύτως αναγκαία για την αποτροπή του αντιδραστικού μετασχηματισμού του δημόσιου σχολείου και για την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του. (EL)
In the present study, the models of autonomous state-funded schools and the issue of school autonomy in general are approached from a critical perspective. We examine the case of Charter Schools of USA in order to detect analogies in Greek policies aimed at strengthening school autonomy with accountability from 2010 onwards. School autonomy is associated with the implementation of New Public Management principles in the education sector and the neoliberal vision of schools functioning as businesses and competing one another to attract students and to ensure their economic viability. The study of Charter Schools (along with Sweden’s “Free schools” and England’s “Academies”) showcased key aspects of the operation of autonomous schools and proved useful in analyzing policies aimed at increasing school autonomy within the Greek educational context. The research found that the specific neoliberal policies initiated in conditions of deep economic crisis are strongly consistent with the views and recommendations of the OECD, the representatives of the industrial and business capital in Greece and of the free market ideologists. On the other hand the same policies encounter opposition from the teacher’s federations. The educational community’s resistance to those policies, therefore, based on our bibliographical research, is considered as not only justified but also necessary to prevent the reactionary transformation of public schools and defend their public character. (EN)

Εκπαίδευση

Εκπαίδευση (EL)
Education (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής » Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική με ειδίκευση σε ζητήματα ποιότητας της εκπαίδευσης

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)