Κριτική προσέγγιση μοντέλων σχολικής αυτονομίας: Η περίπτωση των Charter Schools των Η.Π.Α. Ανίχνευση αναλογιών στις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο (2010- 2023)
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
Κριτική προσέγγιση μοντέλων σχολικής αυτονομίας: Η περίπτωση των Charter Schools των Η.Π.Α. Ανίχνευση αναλογιών στις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο (2010- 2023)
Στην εργασία αυτή προσεγγίζονται κριτικά τα μοντέλα των αυτόνομων-κρατικά
χρηματοδοτούμενων σχολείων και το θέμα της σχολικής αυτονομίας. Εξετάζεται η
περίπτωση των «Ανάδοχων Σχολείων» (Charter Schools) των Η.Π.Α προκειμένου να
ανιχνευτεί η ύπαρξη αναλογιών με τις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας
με λογοδοσία που ακολουθούνται στην Ελλάδα από το 2010 και μετά. Η σχολική
αυτονομία συνδέεται με την εφαρμογή των άρχων του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ
στην εκπαίδευση και το όραμα της νεοφιλελεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής για ένα
σχολείο, που θα λειτουργεί στα πρότυπα των επιχειρήσεων και θα βασίζεται στον
ανταγωνισμό με τα άλλα σχολεία για την προσέλκυση μαθητών και για την
διασφάλιση της οικονομικής του πρώτιστα βιωσιμότητας. Η μελέτη των Charter
Schools (σε συνδυασμό και με αυτή των «Ελεύθερων Σχολείων» της Σουηδίας και
των «Ακαδημιών» της Αγγλίας) αναδεικνύει κρίσιμες όψεις της λειτουργίας των
αυτόνομων σχολείων που την καθιστούν χρήσιμη για την ανάλυση των πολιτικών
ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο. Από την
έρευνα διαπιστώθηκε επίσης πως οι συγκεκριμένες νεοφιλελεύθερες πολιτικές οι
οποίες δρομολογήθηκαν σε συνθήκες βαθιάς οικονομικής κρίσης εναρμονίζονται σε
μεγάλο βαθμό με τις θέσεις, τις προτάσεις και τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, των
εκπροσώπων του εγχώριου βιομηχανικού-επιχειρηματικού κεφαλαίου και των
ιδεολόγων της ελεύθερης αγοράς ενώ συναντούν την αντίδραση των εργατικών
ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών. Η αντίσταση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε
αυτές τις πολιτικές κρίνεται, από την παρούσα βιβλιογραφική έρευνα όχι μόνο
δικαιολογημένη αλλά και απολύτως αναγκαία για την αποτροπή του αντιδραστικού
μετασχηματισμού του δημόσιου σχολείου και για την υπεράσπιση του δημόσιου
χαρακτήρα του.
(EL)
In the present study, the models of autonomous state-funded schools and the issue of
school autonomy in general are approached from a critical perspective. We examine
the case of Charter Schools of USA in order to detect analogies in Greek policies
aimed at strengthening school autonomy with accountability from 2010 onwards.
School autonomy is associated with the implementation of New Public Management
principles in the education sector and the neoliberal vision of schools functioning as
businesses and competing one another to attract students and to ensure their economic
viability. The study of Charter Schools (along with Sweden’s “Free schools” and
England’s “Academies”) showcased key aspects of the operation of autonomous
schools and proved useful in analyzing policies aimed at increasing school autonomy
within the Greek educational context. The research found that the specific neoliberal
policies initiated in conditions of deep economic crisis are strongly consistent with the
views and recommendations of the OECD, the representatives of the industrial and
business capital in Greece and of the free market ideologists. On the other hand the
same policies encounter opposition from the teacher’s federations. The educational
community’s resistance to those policies, therefore, based on our bibliographical
research, is considered as not only justified but also necessary to prevent the
reactionary transformation of public schools and defend their public character.
(EN)
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής » Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική με ειδίκευση σε ζητήματα ποιότητας της εκπαίδευσης
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.