Κοινωνική Παιδαγωγική και Μουσικές Παρεμβάσεις στα Καταστήματα Κράτησης Νέων στην Ελλάδα

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Κοινωνική Παιδαγωγική και Μουσικές Παρεμβάσεις στα Καταστήματα Κράτησης Νέων στην Ελλάδα

Παπαζαφειρόπουλος Αθανάσιος (EL)
Papazafeiropoulos Athanasios (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Η παρούσα έρευνα μελετά τις μουσικές παρεμβάσεις σε καταστήματα κράτησης νέων στην Ελλάδα. Σκοπός της είναι η διερεύνηση σε βάθος του είδους, του περιεχομένου και των αποτελεσμάτων που έχουν οι μουσικές παρεμβάσεις στα ελληνικά καταστήματα κράτησης νέων. Απώτερος στόχος της έρευνας αποτελεί η κατανόηση των στοιχείων που καθιστούν αποτελεσματική μια τέτοια μουσική παρέμβαση. Οι νεαροί κρατούμενοι αποτελούν μια ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα που αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις και απαιτούνται στοχευμένες και προσεκτικά σχεδιασμένες παρεμβάσεις ώστε να υποστηριχθούν κατάλληλα. Ο προβληματικοκεντρικός χαρακτήρας της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και η στόχευσή της στην κοινωνική αλλαγή την καθιστούν το κατάλληλο πλαίσιο για το σχεδιασμό και ερμηνεία σε εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε καταστήματα κράτησης. Επιπρόσθετα, το κίνημα της κοινοτικής μουσικής συνδέεται άμεσα με τις αξίες της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και προσφέρει το ειδικό πλαίσιο σχεδιασμού και ερμηνείας μουσικών παρεμβάσεων οι οποίες απευθύνονται σε ιδρύματα ή και σε ομάδες οι οποίες βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, οι καλλιτεχνικές παρεμβάσεις σε τέτοια περιβάλλοντα, έχουν πολλαπλά κοινωνικά, ψυχολογικά και γνωστικά οφέλη και μπορούν να συμβάλλουν στην προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων και κατά επέκταση στην λειτουργική επανένταξή τους στον κοινωνικό ιστό. Στην διεθνή βιβλιογραφία υπάρχουν αρκετές έρευνες που αφορούν μουσικά προγράμματα σε καταστήματα κράτησης νέων. Παρόλα αυτά, η ελληνική βιβλιογραφία που αφορά παρεμβάσεις τέχνης σε καταστήματα κράτησης νέων είναι ελάχιστη και δεν περιλαμβάνει έρευνες οι οποίες αφορούν παρεμβάσεις που αξιοποιούν τη μουσική. Στην παρούσα έρευνα μελετήθηκαν οι μουσικές παρεμβάσεις σε δύο καταστήματα από τα τρία καταστήματα κράτησης νέων στην Ελλάδα. Ακολουθήθηκε η ποιοτική ερμηνευτική μεθοδολογία. Ως μέσα συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν συνεντεύξεις, εντοπισμός αρχειακού υλικού και παρατήρηση. Ακολούθησε θεματική ανάλυση με συνεχή σύγκριση. Οι ημιδομημένες συνεντεύξεις απευθύνθηκαν σε άτομα από το διοικητικό προσωπικό των καταστημάτων, καθηγητές μουσικής των σχολείων των φυλακών και ένα αποφυλακισμένο άτομο. Παράλληλα, έγινε μελέτη του αρχειακού υλικού προγραμμάτων και εκδηλώσεων που αφορούσαν την μουσική τέχνη και παρατήρηση στα καταστήματα κράτησης. Οι διάφορες μουσικές παρεμβάσεις που καταγράφηκαν και μελετήθηκαν, φάνηκε να ακολουθούν μια πορεία η οποία συμβαδίζει με τις κυρίαρχες ιδέες και αξίες της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και τις πρακτικές της κοινοτικής μουσικής. Η ανάλυση δεδομένων ανέδειξε την ιδιαίτερη αξία των μουσικών προγραμμάτων για τους νεαρούς κρατούμενους και για την κοινωνική τους επανένταξη. (EL)
The present thesis focuses on music interventions that occur in youth detention centers in Greece. The scope of the study is to evaluate the content of these interventions, as well as to understand the way that they affect the inmates. The main goal of this research is to understand the factors that can make music interventions effective. Young inmates are part of a social group that faces many challenges, and they need to be supported by specialized interventions. Social Pedagogy is a relationship-centered practice that follows a problem focused approach. Its goal for social change is in alignment with the interventions that take place in the youth detention centers. The movement of community music is connected to the principles of Social Pedagogy, and it is related with several music interventions that can occur in various institutions or other groups that may experience social exclusion. According to international literature, art interventions in such environments can be beneficial for the mental health and the social and personal life of the participants and therefore their reintegration into society. In an international level there have been a lot of studies that research music interventions in youth detention centers. On the other hand, there have been very few studies that focus on art interventions in Greece, and zero studies that focus specifically on music interventions. In the present study, musical interventions were investigated in two youth detention facilities in Greece. A qualitative interpretive methodology was followed. The data were collected via interviews, archival research and observation. Then, thematic analysis with constant comparison was performed. The semi-structured interviews were conducted with people from the administrative staff of the detention centers, music teachers at the schools of the detention centers, and one ex-prisoner. Also, archival research of music interventions in these institutions was conducted, as well as observation. The various music interventions that were studied for this thesis seem to follow the principles and the main ideals of Social Pedagogy and the community music movement. Finally, data analysis highlighted the importance of music programs for young prisoners and for their reintegration into society. (EN)

Εκπαίδευση

Εκπαίδευση (EL)
Education (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής » Κατεύθυνση Κοινωνικές Νευροεπιστήμες, Κοινωνική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)