Η Ορθόδοξη Χριστιανική διδασκαλία στηρίζεται σε δύο πυλώνες: την Αγία Γραφή και την Ιερά Παράδοση. Η Ιερά Παράδοση ξεκινά από την άγραφη αποστολική παράδοση, συστηματοποιήθηκε στα έργα των Πατέρων της Εκκλησίας, περιλήφθηκε στους όρους των Οικουμενικών Συνόδων και αποτελεί καθημερινό βίωμα των πιστών μέσα από την Εκκλησιαστική Παράδοση. Για τον λόγο αυτό είναι σημαντική η μελέτη των πατερικών κειμένων, που αποτελούν για τους Χριστιανούς οδοδείκτες σωτηρίας.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία θα αναφερθούμε στη διδασκαλία των πατερικών κειμένων, που κατά το παρελθόν διδάσκονταν ως αυτόνομο μάθημα, και θα διερευνήσουμε τη συχνότητα με την οποία εμφανίζονται τα πατερικά κείμενα στα τρέχοντα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος των Θρησκευτικών των τριών τάξεων του Γυμνασίου και του Λυκείου αντίστοιχα.
Η σχολική Θρησκευτική Αγωγή καλείται και μπορεί να αξιοποιήσει αυτόν τον ανεξάντλητο πλούτο, προκειμένου να πετύχει τους στόχους της διαμορφώνοντας παράλληλα τον ιδιαίτερο χαρακτήρα ενός ευρωπαϊκού πλαισίου εκπαίδευσης. Γι΄ αυτό, στο τέλος, παρατίθεται μια πειραματική εφαρμογή μιας διδακτικής πρότασης αξιοποίησης συγκεκριμένου πατερικού κειμένου για τη διδασκαλία της δημιουργίας του κόσμου, υπό το ερμηνευτικό πρίσμα των Πατέρων της Εκκλησίας. Πρόκειται για ένα ζήτημα που απασχολεί τον άνθρωπο κάθε εποχής και ιδιαίτερα τους νέους. Έτσι, καθίσταται προφανής η διαχρονικότητα των θεμάτων που αναδεικνύονται μέσα από τη Θεολογία των Πατέρων της Εκκλησίας.
(EL)
Orthodox Christian teaching rests on two pillars: the Holy Bible and Sacred Tradition. The Sacred Tradition begins with the unwritten apostolic tradition, was systematized in the works of the Fathers of the Church, was included in the terms of the Ecumenical Synods and is a daily experience of the practitioners through the Church Tradition. For this reason, it is important to study the Patristic Texts, which are signposts for salvation for Christians.
In this thesis we will refer to the teaching of the Patristic Texts, which in the past were taught as an independent school subject, and we will investigate the frequency with which the Patristic Texts appear in the current Analytical Curricula and in the school textbooks of the Religious Studies course of the three grades of Gymnasium and Lyceum respectively.
School Religious Education is called upon and can make use of this inexhaustible wealth, in order to achieve its goals while shaping the special character of a European education framework. For this reason, at the end, an experimental application of a didactic proposal for utilizing a specific paternal text for the teaching of the creation of the world, under the interpretive lens of the Fathers of the Church, is presented. This is an issue that concerns people of every era, especially young people. Thus, the timelessness of the themes that emerge through the Theology of the Fathers of the Church becomes evident.
(EN)