Σύμφωνα με την Γαλλική Επιτροπή Βιοηθικής τον 20ο και στις αρχές του 21ου αιώνα έλαβαν χώρα δύο μεγάλες επαναστάσεις – ορόσημα για την βιοηθική. Η πρώτη αφορά την επινόηση των αντιβιοτικών φαρμάκων, των αντικαρκινικών, αλλά και τη διενέργεια χειρουργείων για την γένεση της κλινικής έρευνας. Η δεύτερη επανάσταση είναι βιολογική και αφορά το ευρύ πεδίο της ιατρικής τεχνολογίας, δηλαδή την δημιουργία μηχανημάτων και τεχνικών όπου ο άνθρωπος απέκτησε πρόσβαση στο γενετικό υλικό και μπορεί να επεμβαίνει στην αναπαραγωγή, στην κληρονομικότητα, στην αύξηση του προσδόκιμου της ζωής και ταυτόχρονα προωθώντας την έρευνα με στόχο την βελτίωση.
Στην δεύτερη επανάσταση αναπτύχθηκε η ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή με την βοήθεια της τεχνολογίας και απέκτησε νέες τεχνικές και μορφές. Μία από τις πιο σημαντικές είναι αυτή της παρένθετης μητρότητας. Μαζί με αυτή την εξέλιξη όμως ήρθαν στην επιφάνεια νέα προβλήματα νομικά, κοινωνικά και κυρίως ηθικά. Αυτό, γιατί ο άνθρωπος μπήκε σε αυτή τη νέα πραγματικότητα βίαια και απότομα ως κομμάτι της καθημερινότητάς του με αποτέλεσμα να μην μπορεί διαχειριστεί αυτό τον ξαφνικό όγκο αλλαγών στη ζωή του. Για αυτό το λόγο, πρέπει να ενημερωθεί, να γνωρίσει αυτή τη νέα πραγματικότητα και να αποκτήσει τη δική του κριτική στάση, ώστε αυτή η πρακτική να μην οδηγήσει τον πράκτορα σε επιλογές που θα μετανιώσει και να τεθούν κάποιοι όρια για την διασφάλιση της ηθικής του ταυτότητας.
Είναι κοινά παραδεκτό ότι η θέση της γυναίκας είναι πιο ευάλωτη σε αυτή την τεχνική από αυτή του άντρα. Αυτό, γιατί όπως προβάλλει και ο φεμινισμός, εύκολα μπορεί να γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης άλλων ιατρικά και ως κυοφόρος, όταν βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική θέση και αντιμετωπίζεται σα να μην ανήκει στο ανθρώπινο είδος. Βέβαια, δεν πρέπει κανείς να ξεχνά και την επιρροή που ασκούν οι κοινωνικές νόρμες στην διαμόρφωση αυτών των αντιλήψεων και άρα στην συμπεριφορά των ανθρώπων.
(EL)
According to the French Bioethics Committee, the 20th and early 21st centuries saw two major revolutions – milestones for bioethics. The first concerns the invention of antibiotic drugs, anticancer drugs, but also the performance of surgeries for the genesis of clinical research. The second revolution is biological and concerns the broad field of medical technology, id est the creation of machines and techniques where man has gained access to genetic material and can intervene in reproduction, in heredity, increasing life expectancy and at the same time promoting research with aimed at improvement.
In the second revolution medically assisted reproduction developed with the help of technology and acquired new techniques and forms. One of the most important is that of surrogacy. Along with this development, however, new legal, social and above all moral problems came to the surface. This happened, because man entered this new reality violently and abruptly as a part of his daily life, resulting in him not being able to handle this sudden volume of changes in his life. For this reason, he must be informed, get to know this new reality and acquire his own critical attitude, so that this practice does not lead the agent to choices he will regret and some limits are set to ensure his moral identity.
It is generally accepted that a woman's position is more vulnerable to this technique than a man's. This happens, because as feminism also points out, she can easily become the object of exploitation by others medically and as a pregnant woman, when she is in a difficult economic position and is treated as if she does not belong to the human species. Of course, one should not forget the influence that social norms exert on shaping these perceptions and therefore on people's behavior.
(EN)