Εφαρμογές του Playback Theatre σε κοινότητα γυναικών μεταναστριών

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Εφαρμογές του Playback Theatre σε κοινότητα γυναικών μεταναστριών

Βρυώνη Ελένη (EL)
Vryoni Eleni (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Αφορμή για την παρούσα μελέτη αποτέλεσε το εξαιρετικά ενδιαφέρον πεδίο του Εφαρμοσμένου Θεάτρου και του Θεάτρου της Κοινότητας. Με εκκίνηση και έμπνευση από τα εν λόγω είδη, καθώς και το πάντα επίκαιρο και διαχρονικό ζήτημα της μετανάστευσης, το θέατρο Playback, με τις «ρίζες» του στο Θέατρο του Καταπιεσμένου και τις τεχνικές του Ψυχοδράματος, της Δραματοθεραπείας και του κοινωνικού θεάτρου, «άνοιξε» έναν ερευνητικό δρόμο, ο οποίος στόχευσε - εκτός της θεωρητικής μελέτης - και στην εφαρμογή του Playback στην κοινότητα που απαρτίζεται από γυναίκες μετανάστριες στη χώρα μας. Τα δύο πρώτα κεφάλαια εστιάζουν στο θεωρητικό πλαίσιο αναφορικά με το θέατρο Playback και πραγματεύονται την ιστορία και τη φύση του, καθώς και τις επιρροές που έχει λάβει, παραθέτοντας συνοπτικά τη σχέση που έχει αυτό με διάφορες θεατρικές και θεραπευτικές μεθόδους. Ακόμα, αναφέρονται η σχέση του με άλλες μορφές τέχνης, οι βασικότερες από τις τεχνικές που εφαρμόζονται, καθώς και οι προαπαιτούμενες δεξιότητες των ηθοποιών στις παραστάσεις Playback. Επιπροσθέτως, γίνεται ιστορική ανασκόπησή του στην ελληνική πραγματικότητα, με ιδιαίτερη μνεία στην ομάδα Playback Nuevo, με την οποία προχώρησε και η εφαρμογή. Στη συνέχεια, και συγκεκριμένα στο δεύτερο κεφάλαιο, παρουσιάζεται το γυναικείο μεταναστευτικό ζήτημα στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με μία ενδεικτική παραστασιογραφία που άπτεται του θέματος. Επίσης, ερευνάται η έννοια του τραύματος γενικά, αλλά και πιο ειδικά, αναφορικά με τη συγκεκριμένη κοινότητα. Τέλος, παρατίθενται ορισμένες πρόσφατες προσωπικές μαρτυρίες γυναικών μεταναστριών και προσφυγισσών, που αφορούν στις εμπειρίες τους στη χώρα μας. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται το σύνολο της παράστασης, με τις πληροφορίες και τον βασικό στόχο της, καθώς και τις απομαγνητοφωνημένες αφηγήσεις των θεατριών, με τα επί σκηνής δρώμενα που τις συνόδευσαν. Ακόμα, παρουσιάζεται ο άμεσος αντίκτυπος που είχε η παράσταση στο κοινό, με τις αντιδράσεις και τα σχόλια κατά τη διάρκειά της, αλλά και αμέσως μετά το τέλος της. Το τέταρτο κεφάλαιο άπτεται της αξιολόγησης του ερωτηματολογίου που δόθηκε στο κοινό μετά την παράσταση, καθώς και της κατηγοριοποίησης των απαντήσεων. Επίσης, ερευνάται ο έμμεσος αντίκτυπος της παράστασης και παρουσιάζεται υλικό από συνεντεύξεις που παραχώρησαν ορισμένες θεάτριες, ύστερα από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Τέλος, γίνεται μία γενική αποτίμηση της επιδραστικότητας της παράστασης. Το πέμπτο κεφάλαιο «απαντά» στο πρωταρχικό ερευνητικό ερώτημα, καθώς και στα επιμέρους, δευτερεύοντα ερωτήματα που τέθηκαν για την εν λόγω εφαρμογή, εξάγοντας έτσι γενικά συμπεράσματα αναφορικά με την παρούσα μελέτη. (EL)
The reason for this study was the extremely interesting field of Applied Theatre and Community Theatre. Starting and inspired by these genres, as well as the always topical and timeless issue of migration, Playback Theatre, with its "roots" in the Theatre of the Oppressed and the techniques of Psychodrama, Dramatherapy and Social Theatre, "opened" a research path, which aimed - apart from theoretical study - at the implementation of Playback in the community consisting of migrant women in our country. The first two chapters focus on the theoretical framework regarding Playback theatre and deal with its history and nature, as well as the influences it has received, summarizing its relationship with various theatrical and therapeutic methods. Furthermore, its relationship with other art forms, the most basic of the techniques applied, as well as the prerequisite skills of the actors in Playback performances are mentioned. In addition, there is a historical review of the Greek reality, with particular reference to the Playback Nuevo team, with which the application proceeded. Then, and specifically in the second chapter, the women's migration issue in Greece is presented, combined with an indicative illustration related to the subject. Also, the concept of trauma in general, but also more specifically, in relation to the specific community, is investigated. Finally, there are some recent personal testimonies of migrant and refugee women, concerning their experiences in our country. The third chapter presents the entire performance, with its information and main objective, as well as the transcripts of the viewers' narrations, with the events on stage that accompanied them. Furthermore, the direct impact that the performance had on the audience is presented, with reactions and comments during and immediately after its end. The fourth chapter deals with the evaluation of the questionnaire given to the audience after the performance, as well as the categorization of the answers. It also investigates the indirect impact of the performance and presents material from interviews given by some viewers after a certain period of time. Finally, there is a general assessment of the impact of the performance. The fifth chapter "answers" the primary research question, as well as the individual, secondary questions posed for this application, thus drawing general conclusions regarding the present study. (EN)

Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία

Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία (EL)
Fine arts - Entertainment (EN)

Greek

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Θεατρικών Σπουδών » ΠΜΣ Ελληνικό και Παγκόσμιο Θέατρο: Δραματουργία, Παράσταση, Εκπαίδευση » Κατεύθυνση Διδακτική του θεάτρου

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)