Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει τις μουσικές
σχέσεις δύο πολιτισμών, της Καππαδοκίας και της Κύπρου, έτσι ώστε να προβεί στην εξαγωγή
ασφαλών και τεκμηριωμένων συμπερασμάτων που αφορούν την αλληλεπίδραση των δύο
πολιτισμών σε μουσικολογικό πλαίσιο. Για τον σκοπό αυτό μελετήθηκαν δύο τραγούδια από τη
δημοτική μουσική παράδοση της Καππαδοκίας, τα οποία απαντώνται και στην αντίστοιχη της
Κύπρου. Πρόκειται συγκεκριμένα για τον «Κόνιαλη» και τη «Βράκα», καθώς και τα “Oğlan
Oğlan” και το «Τ’ Άη Φιλίππου». Τα τραγούδια καταγράφηκαν από σύγχρονες ερμηνείες τους
και στη συνέχεια αντιπαρατέθηκαν για να αναδειχθούν τα κοινά τους σημεία. Η εργασία
σχολιάζει επιπλέον ζητήματα μουσικών καταγραφών, αξιοποιώντας το σημειογραφικό σύστημα
των Αρέλ-Εζγκί-Ουζντιλέκ, γνωστό και ως ‘τουρκικό πεντάγραμμο’. Διερευνά ακόμη τις
διακοινοτικές σχέσεις των δύο αυτών πολιτισμών, αλλά και ευρύτερα των Ελληνοκύπριων και
Τουρκοκύπριων, σχέσεις που οδήγησαν στα εδώ εξεταζόμενα μουσικά δίκτυα. Η βιβλιογραφία
που συμβουλεύτηκε είναι από το πεδίο της Κοινωνικής Ιστορίας, της Μουσικολογίας και
Εθνομουσικολογίας, της Λαογραφίας και σχετική με τη συγκριτική μουσικολογική ανάλυση.
(EL)
The aim of this master thesis is to explore the musical relations between two cultures, of
Cappadocia and Cyprus, in order to draw reliable and documented conclusions about the
interaction of the two cultures in a musicological context. To this end, two songs from the folk
musical tradition of Cappadocia, which can also be found in that of Cyprus, have been studied.
These are specifically “Konialis” and “Vraka”, as well as “Oğlan Oğlan” and “T’ Ai Filippou”.
The songs were transcribed on the basis of their contemporary interpretations and the
transcriptions were then compared in order to highlight their similarities. The paper also
comments on issues of musical transcription, using the Arel-Ezgi-Üzdilek notational system,
commonly known as the ‘Turkish staff’. It also examines the intercommunal relations between
these two cultures, and more broadly between Greek-speaking and Turkish-speaking Cypriots,
relations that led to the musical networks studied here. The bibliography consulted is drawn from
the fields of Social History, Musicology and Ethnomusicology, Folklore Studies and is relevant
to comparative musicological analysis.
(EN)