Τα πολιτιστικά σωματεία στα οποία λειτουργούν, με βάση το καταστατικό τους, και χορευτικά συγκροτήματα αποτέλεσαν βασικούς φορείς αναπαραγωγής του ελληνικού παραδοσιακού χορού κατά τη διάρκεια και μετά την έντονη αστικοποίηση του ελληνικού πληθυσμού τον 20ο αιώνα. Ένας από τους πρώτους φορείς που δημιουργήθηκε στην Αθήνα τη δεκαετία του 1950 υπήρξε και το σωματείο με το όνομα «Όμιλος Ελληνικών Λαϊκών Χορών Ελένη Τσαούλη». Η παρούσα εργασία αποτελεί μια προσπάθεια καταγραφής της ιστορίας ζωής της Ελένης Τσαούλη, της ιδρύτριας του σωματείου αυτού, ως μια γυναίκα με ιδιαίτερη και ισχυρή προσωπικότητα η οποία, παρά την αστική της καταγωγή και την κλασσική παιδεία αγάπησε τον ελληνικό λαϊκό-παραδοσιακό χορό μέσα από δύσκολες συνθήκες και αφιέρωσε την ζωή της στην μελέτη, παρουσίαση και διάδοσή του. Μέσα από τη σκιαγράφηση του ιστορικού και χορευτικού πλαισίου της εποχής, αλλά και μέσα από τις αφηγήσεις προσώπων κοντινών με το πρόσωπο και το έργο της Ελένης Τσαούλη, επιχειρείται η ανάδειξη των στοιχείων εκείνων που καθόρισαν και διαμόρφωσαν μία ολόκληρη εποχή στην οποία μπήκαν οι βάσεις για την εικόνα που συναντάμε μέχρι και σήμερα στη διδασκαλία και την καλλιτεχνική απόδοση του ελληνικού παραδοσιακού χορού από ανθρώπους, φορείς και συλλογικότητες.
(EL)
The cultural associations which, based on their statutes, operate dance groups, were the main players in the reproduction of Greek traditional dance during and after the intense urbanization of the Greek population in the 20th century. One of the first associations created in Athens in the 1950s was called «Eleni Tsaouli Greek Folk Dance Group». This thesis is an attempt to record the biohistory of Eleni Tsaouli, the founder of this association, as a woman with a special and strong personality who, despite her middle-high class origin and classical education, fell in love with Greek folk-traditional dance through difficult circumstances and dedicated her life to its study, presentation and dissemination. Through the sketching of the historical and dance context of the era, but also through the narratives of people close to the personnel and work of Eleni Tsaouli, an attempt is made to highlight those elements that defined and shaped an entire era in which the foundations were laid for the an image that we still find today in the teaching and artistic performance of Greek traditional dance by people, institutions and associations.
(EN)