δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
Διατροφική αγωγή των παιδιών: Αντίληψη του ρόλου και αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας
Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί ανησυχητικό φαινόμενο με σωματικές, ψυχικές, κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις. Η Ελλάδα εμφανίζει από τους υψηλότερους δείκτες επιπολασμού πανευρωπαϊκά. Οι ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες συνιστούν βασικό παράγοντα εμφάνισης της παιδικής παχυσαρκίας. Το σχολικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται ιδανικό για την υλοποίηση παρεμβάσεων προαγωγής και αγωγής υγείας με τους/τις εκπαιδευτικούς να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία παρεμβάσεων πρόληψης κατά της παιδικής παχυσαρκίας και να επιδρούν αποτελεσματικά στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Η αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών προβλέπει την υλοποίηση ή μη αποτελεσματικής διατροφικής εκπαίδευσης. Η παρούσα μελέτη διερευνά τις στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας σχετικά με τον ρόλο και την αυτοαποτελεσματικότητά τους στη διατροφική εκπαίδευση των παιδιών, την επιρροή των διατροφικών τους συνηθειών και την πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας. Αποτελεί συγχρονική μελέτη με τη χρήση διαδικτυακού ερωτηματολογίου για το οποίο έγινε διαπολιτισμική προσαρμογή στα ελληνικά αξιοποιώντας την τεχνική της ομάδας εστίασης. Συμμετείχαν 105 εκπαιδευτικοί της δημόσιας και ιδιωτικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ελλάδας. Οι εκπαιδευτικοί φάνηκε να αναγνωρίζουν τον ρόλο τους στην πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας ωστόσο εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα αυτοαποτελεσματικότητας ως προς την ικανότητά τους να μεταβάλλουν τις συμπεριφορές διατροφής των μαθητών/μαθητριών τους. Ακόμη, βρέθηκε ότι το υποστηρικτικό διατροφικό περιβάλλον του σχολείου αυξάνει την αυτοπεποίθησή τους να διδάξουν διατροφή. Μελλοντικές παρεμβάσεις θα πρέπει να επενδύσουν στην ενίσχυση της αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών και τη βελτίωση του διατροφικού περιβάλλοντος του σχολείου.
(EL)
Childhood obesity is a concerning phenomenon with physical, psychological, social and economic dimensions. Greece exhibits some of the highest prevalence rates across Europe. Unhealthy dietary habits are a key factor in the onset of childhood obesity. School environment is considered ideal for implementing health promotion and education interventions, while teachers play a crucial role in the success of prevention interventions against childhood obesity and effectively influence children's dietary habits. Teachers' self-efficacy predicts the implementation of effective nutrition education. This study investigates the attitudes and perceptions of primary school teachers in Greece regarding their role and self-efficacy in children's nutrition education, the influence of their dietary habits, and the prevention of childhood obesity. It is a cross-sectional study using an online questionnaire, which was culturally adapted to Greek using the focus group technique. A total of 105 teachers working in public and private primary education schools in Greece participated. Teachers seemed to recognize their role in preventing childhood obesity; however, they exhibit low levels of self-efficacy regarding their ability to change their students' dietary behaviors. Furthermore, it was found that a supportive nutritional environment of the school premises increases teachers' confidence in teaching nutrition. Future interventions should invest in enhancing teachers' self-efficacy and improving school's nutritional environment.
(EN)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.