Η βιωματική διάσταση των τοιχογραφιών του Αιγαίου: Συγκριτική μελέτη Κνωσού και Πύλου

This item is provided by the institution :
/aggregator-openarchives/portal/institutions/uoa   

Repository :
Pergamos Digital Library   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Η βιωματική διάσταση των τοιχογραφιών του Αιγαίου: Συγκριτική μελέτη Κνωσού και Πύλου

Πεφάνη Αγγελική-Νεκταρία (EL)
Pefani Aggeliki-Nektaria (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


H παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία πραγματεύεται την αισθητηριακή βίωση των ανακτόρων της Κνωσού και της Πύλου κατά τις τελικές οικοδομικές φάσεις, μέσω της ανάλυσης της ενσώματης, γνωστικής και συναισθηματικής επίδρασης της πρόσληψης του τοιχογραφικού διακόσμου στο αρχιτεκτονικό τους περιβάλλον. Η προηγούμενη έρευνα έχει κατά καιρούς εξετάσει τις τοιχογραφίες και την αρχιτεκτονική της Κνωσού ως ένα δυναμικό πεδίο διαλόγου. Πιο πρόσφατες προσεγγίσεις ανέδειξαν τις τοιχογραφίες ως φορείς μετάδοσης κοινωνικοπολιτικών και θρησκευτικών μηνυμάτων στη διάρκεια τελετουργικών δρώμενων. Αντιθέτως, οι πυλιακές τοιχογραφίες και το αρχιτεκτονικό τους περιβάλλον έχουν μελετηθεί ξεχωριστά, παρόλο που και τα δύο θεωρούνται μέσα για τη μετάδοση πολιτικών μηνυμάτων και την κοινωνική αλληλεπίδραση. Ιδιαίτερα, οι εκτενείς εξετάσεις των τοιχογραφιών της Κνωσού και της Πύλου στόχευαν στην ανάδειξη κοινών χαρακτηριστικών όσον αφορά τη συμπεριφορά και την κίνηση των χρηστών ως μέσο άσκησης πολιτικής προπαγάνδας. Παράλληλα, καταγράφονται μελέτες ανάδειξης της αρχιτεκτονικής ρύθμισης ως δείκτης που επηρέαζε την κίνηση των θεατών στη διάρκεια ανακτορικών τελετών. Εντούτοις, η εν συνόλω προσέγγιση των δομικών και αισθητηριακών ερεθισμάτων που αναπαράγονταν σε καθημερινή βάση και διαμόρφωναν διαφορετικά το βίωμα των επισκεπτών δεν έχει εξεταστεί συστηματικά και εις βάθος. Η ανά χείρας μελέτη, βασισμένη στη φαινομενολογική θεωρία, προτείνει μια νέα μεθοδολογική προσέγγιση, η οποία δίνει έμφαση στη δυναμική και αλληλένδετη σχέση των ζωγραφισμένων επιφανειών με την αρχιτεκτονική σύνθεση των υπό εξέταση ανακτόρων. Σε αυτό το πλαίσιο, τα δύο αυτά αλληλοσυνδεόμενα στοιχεία εξετάζονται ως μέσα μετάδοσης συμβολικών αξιών, ιδεολογιών, εξυπηρετώντας παράλληλα κοινωνικοπολιτικές στρατηγικές. Αυτοί οι στόχοι επιτυγχάνονταν μέσω της ενεργοποίησης ερεθισμάτων, τα οποία διέφεραν σε σημαντικό βαθμό, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά, ανάλογα με τον χρήστη των ανακτόρων της Κνωσού και της Πύλου. Υπό αυτό το πρίσμα, πραγματοποιείται συμβατικά συγκριτική μελέτη των δύο αρχαιολογικών παραδειγμάτων, με σκοπό τη διερεύνηση των διαφορετικών τρόπων ελέγχου της ορατότητας, της προσβασιμότητας, της κίνησης των επισκεπτών και, κατά συνέπεια, της συναισθηματικής τους ανταπόκρισης. Αυτά τα αισθητηριακά ερεθίσματα, εντός και γύρω από τα ανάκτορα, λειτούργησαν ως μηχανισμοί που πυροδότησαν ποικιλία ανταποκρίσεων, υπενθυμίζοντας ή ακόμη και ανασχηματίζοντας κοινωνικές ταυτότητες και αναδιαμορφώνοντας εν γένη κοινωνικές συνειδήσεις, μέσω αισθημάτων κατωτερότητας ή ανωτερότητας. Ο εκ των προτέρων σχεδιασμός «πολυσήμαντων δομών», όπως στα υπό εξέταση ανάκτορα των τελικών φάσεων, στόχευε στη διασφάλιση της ευημερίας και τη διατήρηση του ανακτορικού θεσμού και του ιεραρχικού συστήματος εξουσίας και κυριαρχίας. (EL)
This Master’s dissertation discusses the sensorial experience of the palaces of Knossos and Pylos during their final remodeling phases, through an analysis of the bodily, cognitive, and emotional impact of the reception of mural decorations within their original architectural context. On the one side, previous research has sporadically treated Knossian murals and architecture as a dynamic field of discourse. More recent approaches have showcased them as carriers of socio-political and religious messages, conveyed during ritual performances. On the other side, Pylian wall-paintings and their architectural milieu have been studied separately, even though both have been considered mediums for political messages and social interaction. Particularly, extensive examinations of the Knossian and Pylian mural paintings have aimed to bring up common features in the behavior of visitors and their movement as a medium of political propaganda. In a similar manner, there are studies on the ability of architectural settings to affect the movement of the spectators during palatial ceremonies. However, the unity of structural and aesthetic cues to the daily experiences of diverse visitors has been neither thoroughly nor systematically investigated. This joint study, based on phenomenological theory, proposes a new methodological approach, which emphasizes the dynamic relation between painted surfaces and architectural configuration of the aforementioned palaces. In this framework, these two interconnected elements have been examined as a medium, which conveyed symbolic values, ideologies and socio-political strategies. This was achieved through produced stimuli that differed to some extent in both quality and quantity at the Knossian and Pylian palaces. Specifically, the two archaeological examples have been compared conventionally in order to unravel the different ways of controlling the visibility, the accessibility, the movement of the visitors, and their emotional responses. These sensorial stimuli within and around the palaces served as mechanisms, triggering individual reactions, reminding or even reforming social identities and restructuring collective understandings of society through feelings of inferiority or superiority. A forward planning of "meaningful structures", such as the aforementioned palaces in their final phases, aimed at ensuring the well-being and continuity of the palatial institution and its hierarchical system of power and authority. (EN)

Αρχαιολογία

Αρχαιολογία (EL)
Archaeology (EN)

Greek

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας » ΠΜΣ Αρχαιολογία και Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου: από την Απώτατη Προϊστορία έως την Ύστερη Αρχαιότητα » Κατεύθυνση Προϊστορική Αρχαιολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)