Διερεύνηση της γνώσης, της εμπειρίας και πρακτικών διαχείρισης των Εκπαιδευτικών, σχετικά με το φαινόμενο της παιδικής κακοποίησης σε παιδιά Προσχολικής ηλικίας στην Ελλάδα

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Διερεύνηση της γνώσης, της εμπειρίας και πρακτικών διαχείρισης των Εκπαιδευτικών, σχετικά με το φαινόμενο της παιδικής κακοποίησης σε παιδιά Προσχολικής ηλικίας στην Ελλάδα

Χοϊμπού Χριστίνα (EL)
Choimpou Christina (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2024


Ολοένα και περισσότερο γίνονται γνωστά περιστατικά παιδικής κακοποίησης, καθώς αποτελεί μείζον θέμα, το οποίο όμως σταδιακά φάνηκε να κινητοποιεί την Ελλάδα. Σκοπός της έρευνας αποτελεί η διερεύνηση της γνώσης, της εμπειρίας και πρακτικών διαχείρισης των Εκπαιδευτικών, σχετικά με το φαινόμενο της παιδικής κακοποίησης σε παιδιά Προσχολικής ηλικίας στην Ελλάδα. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε, είναι συγχρονική καθώς μέτρησε και ανέλυσε τις γνώσεις, τις εμπειρίες και τις πρακτικές διαχείρισης των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής γύρω από το θέμα της παιδικής κακοποίησης. Η έρευνα είχε ηλεκτρονική μορφή, γι’ αυτό τον λόγο δομήθηκε με το εργαλείο Google Form. Τα κριτήρια επιλεξιμότητας προϋπέθεταν τη συμμετοχή εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας, ανεξαρτήτου φύλου και ηλικίας, αρκεί επαγγελματικά να τελούσαν εν ενεργεία εκπαιδευτικοί. Το ερωτηματολόγιο αποτελούνταν από τα δημογραφικά δεδομένα του δείγματος και το ερωτηματολόγιο «Early Childhood Educators Child Abuse Questionnaire» (Kenny, 2011). Τα αποτελέσματα αναλύθηκαν με το Στατιστικό Πρόγραμμα Spss v21 με παράγοντα στατιστικής σημαντικότητας το ρ=0.05. Η συγκεκριμένη έρευνα έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι και εκπαιδευμένοι πάνω στα ζητήματα της παιδικής κακοποίησης, καθώς το 27% δε γνωρίζει τα σημάδια της σεξουαλικής κακοποίησης παίδων, το 28% δε γνωρίζει τα σημάδια της παιδικής παραμέλησης και το 20% δε γνωρίζει τα σημάδια της σωματικής κακοποίησης. Αναφορικά στο θέμα της παιδικής κακοποίησης φάνηκαν πιο ευαισθητοποιημένες οι γυναίκες του δείγματος (p=0.04) και όσοι είχαν ηλικία μεταξύ 31-40 ετών (ρ=0,01) . Το μορφωτικό επίπεδο και τα έτη προϋπηρεσίας δεν έδειξαν στατιστική σημαντικότητα. Η ηλικία (ρ=0.02) και το μορφωτικό επίπεδο (ρ=0.01) εμφάνισαν στατιστική σημαντικότητα όσον αφορά στην εκπαίδευση και κατάρτιση, γεγονός που σημαίνει ότι όσο πιο νέοι και με μεγαλύτερο μορφωτικό επίπεδο τόσο πιο σημαντικό θεωρούν την εκπαίδευση και την κατάρτισή τους, πάνω σε θέματα παιδικής κακοποίησης. Οι γυναίκες (ρ=0.01), η νεότερη ηλικία (ρ=0.04) και το μορφωτικό επίπεδο (ρ=0.01) έδειξαν στατιστική σημαντικότητα, όσον αφορά στις στάσεις και τις προσωπικές πεποιθήσεις του δείγματος πάνω στα θέματα της κακοποίησης παιδιών. Η γνώση για την παιδική κακοποίηση έδειξε στατιστική διαφορά στο μορφωτικό επίπεδο του δείγματος (ρ=0.00), δηλαδή όσο πιο μορφωμένο ήταν το δείγμα τόσο περισσότερες γνώσεις είχε πάνω στο θέμα. Αντίθετα, μεταξύ του φύλου, της ηλικίας, και των ετών προϋπηρεσίας του δείγματος δεν φάνηκε στατιστική διαφορά. Όσον αφορά στους τρόπους χειρισμού η παρούσα έρευνα έδειξε ότι οι γυναίκες (ρ= 0.00) έχουν καλύτερους τρόπους χειρισμού σε σχέση με τους άνδρες, σε περιπτώσεις κακοποίησης παιδιών, όπως επίσης και εκείνοι με υψηλό μορφωτικό επίπεδο (ρ=0.04). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η μελλοντική προοπτική συνεχούς εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών της προσχολικής ηλικίας και όχι μόνο, πάνω σε θέματα παιδικής κακοποίησης, της αναγνώρισής της και τους τρόπους χειρισμού της. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι προκειμένου να αντιμετωπίσουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα τα φαινόμενα κακοποίησης παιδιών που τυχόν ανακαλύψουν στην τάξη τους. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συζητούν με τους γονείς και τους άλλους εκπαιδευτικούς ώστε να αποκλείουν τέτοια φαινόμενα για το καλό των παιδιών. Κρίνεται αναγκαίο να ληφθούν επιπλέον μέτρα από την κοινωνία ώστε να δώσει περισσότερα εφόδια στους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση και πάταξη τέτοιων συμβάντων. Φυσικά, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες και σε ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες των σχολείων της Ελλάδας. (EL)
More and more incidents of child abuse are becoming known, as it is a major issue, which gradually seemed to mobilize Greece. Purpose of the research is to investigate the knowledge, experience and management practices of Educators, regarding the phenomenon of child abuse in Preschool children in Greece. The research carried out is cross-sectional as it measured and analyzed the knowledge, experiences and management practices of preschool teachers around the issue of child abuse. The survey had an electronic format, for this reason it was structured with the Google Form tool. The eligibility criteria required the participation of pre-school teachers, regardless of gender and age, as long as they were professionally active teachers. The questionnaire consisted of the demographic data of the sample and the Early Childhood Educators Child Abuse Questionnaire (Kenny, 2011). The results were analyzed with the Statistical Program Spss v21 with a statistical significance factor of ρ=0.05. The specific research showed that preschool teachers are not sufficiently informed and trained on the issues of child abuse, as 27% do not know the signs of child sexual abuse, 28% do not know the signs of child neglect and 20% do not knows the signs of physical abuse.Τhe women of the sample (p=0.04) and those aged between 31-40 years (p=0.01) were more aware of the issue of child abuse. Educational level and years of service did not show statistical significance. Age (ρ=0.02) and educational level (ρ=0.01) showed statistical significance regarding education and training, which means that the younger and with a higher educational level the more important they consider their education and training, above in matters of child abuse. Women (p=0.01), younger age (p=0.04) and educational level (p=0.01) showed statistical significance, regarding the attitudes and personal beliefs of the sample on the issues of child abuse. The knowledge about child abuse showed a statistical difference in the educational level of the sample (p=0.00), that is, the more educated the sample was, the more knowledge it had on the subject. On the contrary, no statistical difference was seen between the gender, age, and years of service of the sample. Regarding handling methods, this research showed that women (p= 0.00) have better handling methods than men, in cases of child abuse, as well as those with a high educational level (p=0.04). The future perspective of continuous education of preschool teachers and beyond, on issues of child abuse, its recognition and ways of handling it, should be taken into account. Teachers should be properly prepared in order to deal with the phenomena of child abuse that they may discover in their classroom as quickly as possible. In addition, teachers should discuss with parents and other teachers to rule out such phenomena for the good of the children. It is considered necessary to take additional measures from society to give more resources to teachers to deal with and combat such incidents. Of course, further studies are also required at higher educational levels of Greek schools. (EN)

Επιστήμες Υγείας

Επιστήμες Υγείας (EL)
Health Sciences (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Επιστημών Υγείας » Τμήμα Ιατρικής » Διατμηματικό ΠΜΣ Προαγωγή και Αγωγή της Υγείας » Κατεύθυνση Προαγωγή και Αγωγή της Υγείας
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.