Στη παρούσα εργασία γίνεται προσπάθεια προσέγγισης των υποχρεώσεων των Κέντρων Κοινότητας- Παραρτημάτων Ρομά των Δήμων που λειτουργούν από το 2017 με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής ένωσης στην τοπική αυτοδιοίκηση και έχουν ως σκοπό την κοινωνικοποίηση και ένταξη των ευπαθών ομάδων. Πιο συγκεκριμένα θα εστιαστούμε στα ζητήματα της εκπαίδευσης των μαθητών Ρομά, με επίκεντρο αυτών που διαβιούν στον Καταυλισμό του Νομισματοκοπείου και στον οικισμό του Πατήματος στην περιοχή Χαλανδρίου καθώς και της περιοχής Χανίων με την ανάδειξη των αδυναμιών που παρουσιάζουν στην εκπαιδευτική διαδικασία αφενός, λόγω της κουλτούρας τους, και των κοινωνικών ζητημάτων που επηρεάζουν την σχολική φοίτηση τους και αφετέρου, θα γίνει μια προσπάθεια να αποσαφηνιστεί ο ρόλος των Κέντρων Κοινότητας- Παραρτημάτων Ρομά στην ενσωμάτωση των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το φαινόμενο της σχολικής διαρροής που προκαλείτε στην πληθυσμιακή ομάδα και η στάση τους απέναντι στο θεσμό της εκπαίδευσης αποτελεί αντικείμενο μελέτης και ως κοινωνικό φαινόμενο θα εξεταστεί πως συμβάλουν οι αρμόδιοι κοινωνικοί φορείς της χώρας για την εξάλειψη του.
Με βάση το τελευταίο, υποστηρίζεται από τους ίδιους τους γονείς και το προσωπικό των Δομών και των Εκπαιδευτικών των συνεργαζόμενων σχολικών μονάδων ότι ενώ το σχολείο είναι ωφέλιμο, δεν είναι σε θέση οι γονείς να υποστηρίξουν τα παιδιά τους στην ολοκλήρωση των σχολικών υποχρεώσεων τους και να τους μεταδώσουν την σημαντικότητα του σχολείου εξαιτίας του χαμηλού μορφωτικού υποβάθρου τους, αλλά και της στάσης τους που διατηρούν γενικότερα. Επιπρόσθετα τα Κέντρα Κοινότητας – Παραρτήματα Ρομά λειτουργούν υπό την αιγίδα των Δήμων απασχολώντας προσωπικό ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) που εκτός από τον πυλώνα της εκπαίδευσης έχουν επιφορτιστεί αρμοδιότητες που σχετίζονται με τον πυλώνα της απασχόλησης, της στέγασης και της υγείας προκειμένου να συμβάλλουν στην ολιστική επίλυση των κοινωνικών τους ζητημάτων που χρειάζεται μια συνεχείς και επαναλαμβανόμενη παρέμβαση με συνεχείς βελτίωση του επιχειρησιακού πλάνου σε σχέση με τις ανάγκες τους. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας διαφαίνεται ότι το κράτος θα πρέπει να επαναξιολογεί τις ανάγκες του πληθυσμού μέσω των Κέντρων Κοινότητας – Παραρτημάτων Ρομά, ώστε καλύπτονται με προσωπικό με τις αντίστοιχες ειδικότητες και να εφαρμόζονται υποστηρικτικά κοινωνικά προγράμματα και δράσεις που θα μεριμνούν στην βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου. Κατά γενική ομολογία, είναι απαραίτητο η κοινωνική πολιτική της χώρας να επενδύσει στον πυλώνα της εκπαίδευση
καθώς αποτελεί βασικό πυλώνα για την εξάλειψη των στερεοτύπων Ρομά / μη Ρομά και του κοινωνικού αποκλεισμού.
(EL)
This paper attempts to review the responsibilities of municipality-run Community Centres – Roma Branches that opened in 2017 under European Union funding available to local self-government institutions, with a view to help the socialization and inclusion of vulnerable groups. To be more exact, this paper focuses on matters of training Roma students, particularly those residing at Nomismatokopeio Camp and Patima settlement in Chalandri, as well as in Chania. The goal is to highlight the weaknesses they face in the training process due to their culture and the social issues that impact their schooling on the one hand, and further to shed light on the role of Community Centres – Roma branches as regards student’s integration into the educational process, on the other. This study examines the high rate of school drop-outs in this population group and their attitude towards education as an institution as a social phenomenon and reviews the ways the competent social bodies of the country may contribute in eliminating this social phenomenon.
Extending on this issue, parents, as well as the staff of the Structures and the Teachers of the associated school units, claim that although school is useful, the parents are not able to support their children in completing their homework or convey the importance of schooling because of their low educational level and their general attitude toward things. Moreover, Community Centres – Roma branches operate under the auspices of the Municipalities, hiring employees for limited time that, other than teaching, are also tasked with responsibilities related to work, housing and health, attempting to help solve their social issues comprehensively. Ongoing and repeated intervention is needed and a constant improvement of the operational plan in relation to their needs. According to the findings of the research, it seems that the state must reassess the needs of the population through the Community Centres – Roma branches to complement the staff hired with the respective fields of expertise needed and to apply complementary social programmes and actions that will see to the improvement of their standard of living. It is generally acknowledged that the country’s social policy must invest in the pillar of education, because education is a central tool in eliminating stereotypes linked to being or not being a Roma and combatting social exclusion.
(EN)