THE THESIS FOCUSES ON THE WAY LYCEUM STUDENTS EXPRESS THEMSELVES IN WRITING . IT CONSISTS OF AN INTRUDUCTION AND THREE CHAPTERS. THE INTRODUCTION PRESENTS HALIDAY & HASAN (1976)'S TEXTUALITY, DISCUSSES COHESION AND COHERENCE, CONSIDERS THE NATURE OF INFERE NCE, AND, FINALLY DETERMINES THE SENCE UNDER WHICH THELATTER WILL BE UNDERSTOOD IN THE CHAPTERS TO FOLLOW : AS A PRODUCTIVE PROCEES OF SYLLOGISM (CF ARISTOTELE ΑΠΑΓΩΓΗ AND CHARLES PIERCE'S ABDUCTION). IN CHAPTER I CROTHERS (1979)'S TAXINOMIC THEORY CONCE RNING TEXT INFERENCES IS PRESENTED AND IN CHAPTER II AN APPLICATION OF HIS ANALYSIS TO TWO ESSAYS COMPOSED BYLYCEUM STUDENTS IS PROPOSED . CHAPTER III WIDENS THE HORIZON OF THE DISCUSSION : THE SO-CALLED COHERENCE THEORY , WHERE THE APPROACH ADOPTED HERE BELONGS, IS PUT IN COMPARISON WITH ITS RIVAL , THE COGNITIVE RELEVANCE THEORY. THE THESIS EXAMINES THE WAYS IN WHICH INFERENCE CONTRIBUTES TO TEXT COHESION-COHERENCE. IT ATTEMPS TO SHOW THAT (PART OF) THE ANSWER TO THE QUESTIONS " WHAT IS IT THAT MAKES A TEXT COHESIVE-COHERENT?" AND "WHY AND HOW DOES A TEXT MEAN WHAT IT DOES ?" DEPENDS ON THE INFERENCES THE READES IS ALLOWED TO MAKE . WHAT THE WHOLE DISCUSSION AMOUNTS TO IS THAT THE WRITTEN AND THE IMPLIED PART OF A TEXT ARE, SO TO SPEAK, "PRE-ARRANGED" IN A WAY ALLOWING PARTICULAR INFERENCES; THAT AA DIFFERENT "PRE-ARRANGEMENT " OF THE SAME MATERIAL WOULD HAVE PRODUSED A DIFFERENT TEXT TRIGGERING DIFFERENT INFERENCES , OR EVEN A NONCOHERENT, AND POSSIBLY , NON-COMPREHENSIBLE, TEXT; AND THAT THE ANALYSIS OF THE INFERRED PART OF A TEXT IS INDISPENSABLE AS FAR AS
Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΥΤΗ ΕΣΤΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΓΡΑΠΤΟ ΛΟΓΟ ΜΑΘΗΤΩΝ / ΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ. ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΤΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ . Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ HALLIDAY & HASAN (1976) , ΣΥΖΗΤΑ ΤΗ ΣΥΝΟΧΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ, ΚΑΙ ΔΙΕΡΕΥΝΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΓΩΓΗ Σ ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΝΟΕΙΤΑΙ ΗΕΝΝΟΙΑ ΑΥΤΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΩΣ ΕΥΡΕΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΥ (ΠΒ. ΑΠΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΚΑΙ ABDUCTION ΣΤΟΝ PEIRCE ) . ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ Η ΤΑΞΙΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ CROTHERS (1979) ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΕΙΜΕ ΝΙΚΕΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ, ΕΝΩ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΞΙΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΣΕ ΔΥΟ ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΙΔΕΩΝ. ΣΤΟ ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΔΙΕΥΡΥΝΟΝΤΑΙ Η ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ , ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑΑΝΗΚΕΙ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΟΥ ΕΠΙΛΕΧΤΗΚΕ, ΑΝΤΙΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΑΛΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΦΕΙΑΣ. Η ΜΕΛΕΤΗ ΕΞΕΤΑΖΕΙ ΤΟ ΠΩΣ Η ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΣΥΜΒΑΛΛΕΙ ΣΤΗΝ ΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ-ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ. ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΟΤΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤ "ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΟ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΥΝΕΚΤΙΚΟ-ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΟ" ΚΑΙ " ΓΙΑΤΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΝΑ ΚΕΙΜ ΕΝΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ" ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ (ΜΕΡΙΚΑ) ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΠΟΥ Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ / Η ΑΝΑΓΝΩΣΤΡΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ . ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ ΣΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΟΤΙ ΤΟ ΡΗΤΟ (ΓΡΑΠΤΟ) ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΡΟ-ΟΙΚΟΝ ΑΠΟ ΤΟΝ / ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΜΕ ΤΕΤΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΩΣΤΕ ΟΙ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ /ΤΡΙΕΣ ΤΟΥ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΩΣΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ, ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΟΤΙ ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΠΡΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΘΑ ΕΙΧΕ ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΑΛΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ , Η ΑΚΟΜΗ ΕΝΑ ΜΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΟ, ΚΑΙ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ , ΜΗ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ, ΚΕΙΜΕΝΟ , ΚΑΙ ΟΤΙ ΜΙΑ ΕΠΑΡΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙ Υ