ΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΟ-ΣΥΝΕΚΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



TEXT INFERENCE AND 'COHERENT-COHESIVE" TEXT. A STUDY OF LYCEUM STUDENT 'S WRITTEN TEXTS
ΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΟ-ΣΥΝΕΚΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Βακιρτζή, Λουΐζα

PhD Thesis

1998


THE THESIS FOCUSES ON THE WAY LYCEUM STUDENTS EXPRESS THEMSELVES IN WRITING . IT CONSISTS OF AN INTRUDUCTION AND THREE CHAPTERS. THE INTRODUCTION PRESENTS HALIDAY & HASAN (1976)'S TEXTUALITY, DISCUSSES COHESION AND COHERENCE, CONSIDERS THE NATURE OF INFERE NCE, AND, FINALLY DETERMINES THE SENCE UNDER WHICH THELATTER WILL BE UNDERSTOOD IN THE CHAPTERS TO FOLLOW : AS A PRODUCTIVE PROCEES OF SYLLOGISM (CF ARISTOTELE ΑΠΑΓΩΓΗ AND CHARLES PIERCE'S ABDUCTION). IN CHAPTER I CROTHERS (1979)'S TAXINOMIC THEORY CONCE RNING TEXT INFERENCES IS PRESENTED AND IN CHAPTER II AN APPLICATION OF HIS ANALYSIS TO TWO ESSAYS COMPOSED BYLYCEUM STUDENTS IS PROPOSED . CHAPTER III WIDENS THE HORIZON OF THE DISCUSSION : THE SO-CALLED COHERENCE THEORY , WHERE THE APPROACH ADOPTED HERE BELONGS, IS PUT IN COMPARISON WITH ITS RIVAL , THE COGNITIVE RELEVANCE THEORY. THE THESIS EXAMINES THE WAYS IN WHICH INFERENCE CONTRIBUTES TO TEXT COHESION-COHERENCE. IT ATTEMPS TO SHOW THAT (PART OF) THE ANSWER TO THE QUESTIONS " WHAT IS IT THAT MAKES A TEXT COHESIVE-COHERENT?" AND "WHY AND HOW DOES A TEXT MEAN WHAT IT DOES ?" DEPENDS ON THE INFERENCES THE READES IS ALLOWED TO MAKE . WHAT THE WHOLE DISCUSSION AMOUNTS TO IS THAT THE WRITTEN AND THE IMPLIED PART OF A TEXT ARE, SO TO SPEAK, "PRE-ARRANGED" IN A WAY ALLOWING PARTICULAR INFERENCES; THAT AA DIFFERENT "PRE-ARRANGEMENT " OF THE SAME MATERIAL WOULD HAVE PRODUSED A DIFFERENT TEXT TRIGGERING DIFFERENT INFERENCES , OR EVEN A NONCOHERENT, AND POSSIBLY , NON-COMPREHENSIBLE, TEXT; AND THAT THE ANALYSIS OF THE INFERRED PART OF A TEXT IS INDISPENSABLE AS FAR AS
Η ΜΕΛΕΤΗ ΑΥΤΗ ΕΣΤΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΓΡΑΠΤΟ ΛΟΓΟ ΜΑΘΗΤΩΝ / ΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ. ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΤΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ . Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ HALLIDAY & HASAN (1976) , ΣΥΖΗΤΑ ΤΗ ΣΥΝΟΧΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ, ΚΑΙ ΔΙΕΡΕΥΝΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΓΩΓΗ Σ ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΝΟΕΙΤΑΙ ΗΕΝΝΟΙΑ ΑΥΤΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΩΣ ΕΥΡΕΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΥ (ΠΒ. ΑΠΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΚΑΙ ABDUCTION ΣΤΟΝ PEIRCE ) . ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ Η ΤΑΞΙΝΟΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ CROTHERS (1979) ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΕΙΜΕ ΝΙΚΕΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ, ΕΝΩ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΞΙΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΣΕ ΔΥΟ ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΙΔΕΩΝ. ΣΤΟ ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΔΙΕΥΡΥΝΟΝΤΑΙ Η ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ , ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑΑΝΗΚΕΙ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΟΥ ΕΠΙΛΕΧΤΗΚΕ, ΑΝΤΙΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΑΛΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΦΕΙΑΣ. Η ΜΕΛΕΤΗ ΕΞΕΤΑΖΕΙ ΤΟ ΠΩΣ Η ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΣΥΜΒΑΛΛΕΙ ΣΤΗΝ ΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ-ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ. ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΟΤΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤ "ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΟ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΥΝΕΚΤΙΚΟ-ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΟ" ΚΑΙ " ΓΙΑΤΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΝΑ ΚΕΙΜ ΕΝΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ" ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ (ΜΕΡΙΚΑ) ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΠΟΥ Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ / Η ΑΝΑΓΝΩΣΤΡΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ . ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ ΣΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΟΤΙ ΤΟ ΡΗΤΟ (ΓΡΑΠΤΟ) ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΡΟ-ΟΙΚΟΝ ΑΠΟ ΤΟΝ / ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΜΕ ΤΕΤΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΩΣΤΕ ΟΙ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ /ΤΡΙΕΣ ΤΟΥ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΩΣΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ, ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΟΤΙ ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΠΡΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΘΑ ΕΙΧΕ ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΑΛΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ , Η ΑΚΟΜΗ ΕΝΑ ΜΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΟ, ΚΑΙ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ , ΜΗ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ, ΚΕΙΜΕΝΟ , ΚΑΙ ΟΤΙ ΜΙΑ ΕΠΑΡΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙ Υ

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Γλώσσα και Λογοτεχνία

Cohesion
PROPOSITION
ΣΥΓΚΡΩΤΗΣ
Συνοχή
Humanities and the Arts
Inference
Texts
Languages and Literature
Συνάφεια
Κειμενικότητα
ΣΥΝΑΓΩΓΗ
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Relevance
Textuality
Coherence
ΚΕΙΜΕΝΟ
ΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ
ABDUCTION
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Αναγωγή

Greek

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)