Η ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



THE REALIZATION OF THE HYPOSTATIC PRINCIPLE IN THEOLOGY OF ARCHIMANDRI TE SOPHRONY
Η ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ

Ζαχαρού, Ζαχαρίας

PhD Thesis

1998


Η ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΑΠΕΙΡΟ. ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΗΚΕ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕ ΤΗΝ "ΕΙΣΤΕΛΟΣ" ΑΓΑΠΗΣ ΤΟΥ "ΠΑΘΗΤΟΥ" ΧΡΙΣΤΟΥ. ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΟ ΚΑΤ' ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. ΜΕ ΤΗΝ ΚΕΝΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΠΛΑΤΥΝΕΤΑΙ ΕΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙ ΑΓΙΩ ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ "ΕΠΑΝΑΛΗΨΙΣ" ΘΕ ΟΥ ΜΕ ΘΕΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΠΛΗΡΩΜΑ. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΜΗΔΑΜΗΝΟΤΗΤΑ ΟΤΑΝ ΑΠΟΛΥΤΟΠΟΙΕΙ ΤΗΝ ΚΤΙΣΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ. Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΔΙΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΡΙΑ ΣΤΑΔΙΑ. ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ, ΕΚΕΙΝΟ ΤΗΣ ΑΡΣΗΣ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ, ΔΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΟΝ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗ ΤΑ ΝΑ ΕΠΙΔΕΙΞΕΙ ΑΓΑΠΗ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΩΣ ΝΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΕΙ ΤΗ ΘΕΙΑ ΜΟΡΦΗ ΥΠΑΡΞΕΩΣ. Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΣΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΟ ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΖΩΗΣ ΟΤΑΝ ΤΟΝ ΕΠΙΣΚΙΑΣΕΙ ΤΟ ΟΥΡΑΝΙΟ ΦΩΣ.ΑΠΟΚΤΑ ΤΟΤΕ ΘΕΙΑ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ. ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ-ΠΡΟΣΩΠΟ ΑΡΜΟΖΟΥΝ Η ΚΑΘΑΡΑ "ΠΡΟΣΩ ΠΟΝ ΠΡΟΣ ΠΡΟΣΩΠΟΝ" ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΙ Η ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΥΠΕΡ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΑΔΑΜ. ΣΤΗΝΠΡΟΣΕΥΧΗ ΑΥΤΗ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΟΙΝΩΝΟΣ ΘΕΙΑΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΧΕΙ ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΚΤΙΣΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Η ΕΝΤΟΛΗ "ΚΡΑΤΕΙ ΤΟΝ ΝΟΥΝ ΣΟΥ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΔΗΝ ΚΑΙ ΜΗ ΑΠΕΛΠΙΖΟΥ" ΤΟΠΟΘΕΤ ΕΙ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ, ΠΟΥ ΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΔΗ ΩΣ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ. Η ΜΑΚΑΡΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΑΥΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΙ ΣΕ ΤΕΛΕΙΟ ΒΑΘΜΟ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.
THE HYPOSTATIC PRINCIPLE ASSUMES THE INFINITY. IT HAS BEEN REVEALED TO THE WORDL THROUGH THE LOVE "TO THE END" OF THE "SUFFERING" CHRIST. MAN ALSO IS A PERSON IN THE IMAGE OF CHRIST. THROUGH THE KENOSIS OF HIS REPETANCE HE IS ENLARGED IN THE HOLY SPIRIT AN D BECOMES A "REPETITION" OF GOD WITH A DIVINE AND HUMAN FULNESS. MAN IS GREAT IN THE GRACE OF GOD AND NOTHING WHEN HE ABSOLUTIZES HISCREATED NATURE. HIS SPIRITUAL LIFE GOES THROUGH THREE STAGES. IN THE SECOND STAGE, THAT OF THE WITHDRAWAL OF THE GRACE, IT IS GIVEN TO HIM THE POSSIBILITY TO PROVE HIS LOVE TO BE STRONGER THAN DEATH AND THUS TO INHERIT THE DIVINEFORM OF EXISTENCE. MAN ENTERS INTO THE ONTOLOGICAL SPHERE OF LIFE, WHEN HE IS OVERSHADOWED BY THE HEAVENLY LIGHT. HE ACQUIRES THEN DEVINE HUMILITY. FOR MAN AS A PERSON BEFIT THE PURE PRAYER "PERSON TO PERSON" AND THE HYPOSTATIC PRAYER FOR ALL ADAM. IN THIS PRAYER MAN BECOMES PARTAKER OF DIVINE LIFE AND PARTICIPATES ONTOLOGICALLY IN THE UNCREATED FREEDOM OF GOD. THE INJUNCTION "KEEP THY MIND IN HELL AN D DESPAIR NOT" PLACES MAN IN THE WAY OF THE LORD THAT EXTENDS FROM HADES TO HEAVEN. THE BLISS OF KNOWING THIS WAY DEVELOPS FULLY THE HYPOSTATIC PRINCIPLE IN MAN.

Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες

ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΓΝΩΣΗ
Humanities and the Arts
ΔΙΠΛΗ ΘΕΩΡΙΑ
ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ
Philosophy, Ethics and Religion
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΑΣΚΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΗ
ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΗ ΑΡΧΗ - ΥΠΟΣΤΑΣΗ - ΠΡΟΣΩΠΟ
AD EXTRA
AD INTRA
ΚΑΘΑΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
ΥΠΟΣΤΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ - ΓΕΣΘΗΜΑΝΙΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Greek

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θεολογική. Τμήμα Θεολογίας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)