ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΧΗΜΙΚΗΣ (ΜΟΡΙΑΚΗΣ) ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΑΙΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΗΣ

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΧΗΜΙΚΗΣ (ΜΟΡΙΑΚΗΣ) ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΑΙΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΗΣ

Κουσαθάνα, Μαργαρίτα

PhD Thesis

1997


PURPOSE: 1) SYSEMATICALLY MANIPULATE THE LOGICAL STRUCTURE AND M-DEMAND OF MOLECULAR EQUILIBRIUM PROBLEMS; 2) THE LOGICAL STRUCTURE (SCHEMATA) IS THE MAIN FACTOR OF PROBLEMS DIFFICULTY AND THE M-DEMAND IS THE SECOND FACTOR; 3) CHECK THE VALIBILITY OF THE JOHNSTONE-EL-BANNA MODEL; 4) STUDY THE DEGREE TO WITCH DEVELORMENTAL LEVEL, WORKING MEMORY CAPACITY, FUNCTIONAL-M CAPACITY AND DESEMBENDING ABILITY CAN EXPLAIN CHANGES IN STUDENT PERFORMANCE; 5) DEFINE THE M-DEMAND OF THE PROBLEM; 6) DESIGN THEACHING STRATEGIES IN SOLVING PROBLEMS. METHODOLOGY: PROBLEMS WERE SOLVED BY THE STUDENTS. CONCLUSIONS: THE STUDENTS IN THE FORMAL OPERATIONAL STAGE OF DEVELOPMENT, WHO HAVE A WORKING MEMORY OF6, A FUNCTIONAL M-CAPACITY OF 6 AND A FIELD- INDEPE- NDANT COGNITIVE STYLE,PERFORM CONSIDERABLY BETTER THAN OTHER GROUPS OF STUDENT. THE INCREASE OF THE LOGICAL STRUTURE OF CHEMISTRY PROBLEMS COULD LEAD TO A SITUATION IN WHICH DEVELOPMENTAL LEVEL IS THE ONLY COGNITIVE VARIABLE THAT SIGNIFICANTY EXPLAIN VARIANCE IN PERFORMANCE. THE MINSCONSEPTIONS THAT THE STUDENTS HAVE ARE THE SAME THAT WE CAN FIND IN OTHER RESEARCH, AND THEY ARE INDEPENDANT TEACHING STRATEGY. BASED UPON THE CNCLUSIONS WE OTAINED, WE DESINE A TEACHING STRATEGY THAT CAN FASILITATE STUDENTS TO SOLVE PROBLEMS.
ΣΤΟΧΟΙ: 1) ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΜΟΡΙΑΚΗΣ ΧΗΜΙΚΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΜΕ ΑΥΞΑΝΟΜΕΝΗ ΛΟΓΙΚΗ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΠΑΙΤΗΣΗ. 2) Η ΛΟΓΙΚΗ ΔΟΜΗ (ΣΧΗΜΑΤΑ) ΣΥΝΙΣΤΑ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ, ΕΝΩ Η ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΕΥΩΝ ΠΑΡΑ-ΓΟΝΤΑΣ. δΛΕΓΧΟΣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ NIAZ. 3)δΛΕΓΧΟΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ JOHNSTONE. 4) ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ (ΕΠΙΠΕΔΟ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ΠΕΔΙΟΥ, ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΝΗΜΗΣ) ΣΤΗ ΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ. 5)δΛΕΓΧΟΣ ΜΙΑΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΠΑΙΤΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ. 6) ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΜΟΡΙΑΚΗΣ ΧΗΜΙΚΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΛΥΝΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΕ ΑΤΟΜΙΚΑ ΤΕΣΤ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΙΣ ΥΨΗΛΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑ- ΠΤΥΞΗΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΔΙΟ, ΕΧΟΥΝ ΥΨΗΛΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΧΩΡΟΥ-Μ ΕΧΟΥΝ ΣΤΑΤΙΚΩΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΟΜΑΔΩΝ. Η ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΠΟΥ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΗ ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ ΠΟΥ ΕΞΗΓΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ. ΟΙΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΕΣ ΜΕ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑ- ΡΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ. ΒΑΣΙΣΜΕΝΟΙ ΣΤΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΠΡΟΤΕΙ- ΝΟΥΜΕ ΜΕΘΟΔΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΝΑ ΛΥΝΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ.

Χημεία
Φυσικές Επιστήμες

DISEMBEDDING ABILITY
EDUCATIONAL IMPICATIONS
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΧΩΡΟΥ-Μ
ΛΟΓΙΚΗ ΔΟΜΗ-ΣΧΗΜΑ-ΔΙΑΣΤΑΣΙΑΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
M-DEMAND
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΗΣ ΜΝΗΜΗΣ
LOGICAL STRUCTURE-SCHEMA-DIMENSIONAL ANALYSIS
WIRKING MEMORY CAPACITY
ΑΠΑΙΤΗΣΗ-Μ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
FUNCTIONAL-M CAPACITY
ΕΠΙΠΕΔΟ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Φυσικές Επιστήμες
Chemical Sciences
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Misconceptions
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
Χημεία
Natural Sciences
DEVELOPMENTAL LEVEL
ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΠΕΔΙΟΥ

Greek

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
University of Ioannina

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Χημείας. Τομέας Φυσικοχημείας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)