ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ Η ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ.

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



EXPERIMENTAL APPROACHES TO THE STUDY OF CHILDREN'S MEMORY WITH LEARNING DIFFICULTIES IN ARITHMETIC AND/OR READING.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ Η ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ.

Καραντζής, Ιωάννης

PhD Thesis

1998


THE PURPOSE OF THIS STUDY WAS TO INVESTIGATE THE HYPOTHESIS THAT DIFFERENCES OF CHILDREN'S PERFORMANCE IN ARITHMETIC AND/OR READING REFLECT COGNITIVE DEFICITS IN MEMORY AND MEMORY SYSTEM IN WHICH THEN MANIFEST THEMSELVES. ONE HUNDRED AND FIFTEEN CHILDREN ATTENDING 2ND GRADE OF AN ELEMENTARY SCHOOL WERE SELECTED IN SUCH A WAY IN ORDER TO FORM FOUR GROUPS HAVING DIFFERING ABILITY INREADING AND ARITHMETIC BUT BEING OTHERWISE EQUIVALENT IN TERMS OF CHRONOLOGICAL AND INTELLECTUAL LEVEL, AND GENTER. THE FIRST GROUP WAS COMPOSED OF CHILDREN WHO WERE GOOD BOTH IN ARITHMETIC AND READING.THE SECOND GROUP INCLUDED CHILDREN WHO WERE GOOD IN ARITHMETIC BUT POOR IN READING. THE THIRD GROUP WAS COMPOSED OF CHILDREN WHO WERE POOR IN ARITHMETIC BUT GOOD IN READING. THE FOURTH GROUP INCLUDED CHILDREN WHO WERE POOR BOTH IN ARITHMETIC AND READING. THE SUBJECTS WERE TESTED INDIVIDUALLY WITH A BATTERY OF TASKS WHICH INVESTIGATED THE DEGREE OF FUNCTIONALISM OF THEIR WORKING MEMORY, AS WELL AS THE ORGANIZATION AND REPRESENTATION OF INFORMATION IN LONG TERM MEMORY. THE RESULTSSHOWED THAT: 1) THE SUBJECTS OF THE 4TH GROUP SEEMED TO PRESENT A GENERAL PROBLEM IN BOTH MEMORY SYSTEMS 2)THE INDIVIDUAL DIFFERENCES AMONG SUBJECTS OF 2ND AND 3RD GROUPS (DIFFERENCES IN ARITHMETIC OR READING) MAY REFLECT A GENERAL WEAKNESS IN SORT-TERM MEMORY AND DIFFERENCES IN THEIR KNOWLEDGE ORGANIZATION AND REPRESENTATION IN LONG-TERM MEMORY. (ABSTR. END).
O ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΗΤΑΝ ΝΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΘΕΙ Η ΥΠΟΘΕΣΗ, ΑΝ ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ Η/ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ,ΑΝΤΑΝΑΚΛΟΥΝ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΕΛΛΕΙΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΕΦΟΣΟΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΥΤΑ ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΟΥΝ ΣΕ ΠΟΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΝΗΜΗΣ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ.ΕΚΑΤΟΝ ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β'ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΕΠΕΛΕΓΗΣΑΝ ΚΑΤΑ ΤΕΤΟΙΟ ΤΡΟΠΟ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΟΥΝ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΕΞΙΣΩΜΕΝΕΣ ΜΕΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ, ΤΗΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ, ΑΛΛΑ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗΣΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ. ΣΤΗΝ 1Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΚΑΛΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ. ΣΤΗ 2Η ΟΜΑΔΑ ΜΕ ΚΑΛΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ.ΣΤΗΝ 3Η ΟΜΑΔΑ ΜΕ ΚΑΛΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ.ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΣΤΗΝ 4Η ΟΜΑΔΑ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ.ΤΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ ΣΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΙΕΡΕΥΝΟΥΣΑΝ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗΚΑΙ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΣΤΗ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΗ ΜΝΗΜΗ. ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΔΕΙΞΑΝ ΟΤΙ: 1) ΤΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ 4ΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΕΝΑ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΔΥΟ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ 2) ΟΙ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΠΙΔΟΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ Η ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ (2Η, 3Η ΟΜΑΔΑ) ΙΣΩΣ ΑΝΤΑΝΑΚΛΟΥΝ ΕΝΑ ΓΕΝΙΚΟ ΕΛΛΕΙΜΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΗΣ ΜΝΗΜΗΣ.(ΤΕΛΟΣ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ).

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση

Social Sciences
Αριθμητική
Εκπαίδευση
Reading
Μαθησιακές δυσκολίες
Education
Μνήμη
Elementary school
Ανάγνωση
Κοινωνικές Επιστήμες
Learning disabilities
Δημοτικό σχολείο
Memories
Arithmetic

Greek

Πανεπιστήμιο Πατρών
University of Patras

Πανεπιστήμιο Πατρών. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)