ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΗ ΜΟΝΙΜΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΡΟΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΙΚΑΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΟΙΟ

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



A VELOCITY BASED BOUNDARY ELEMENT METHOD FOR THE ANALYSIS OF MARINE PROPELLERS IN UNSTEADY FLOW
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΗ ΜΟΝΙΜΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΡΟΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΙΚΑΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΟΙΟ

Μπελιμπασάκης, Κωνσταντίνος

PhD Thesis

1992


Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΩΝ ΚΑΤΑΝΟΜΩΝ ΣΤΡΟΒΙΛΟΤΗΤΑΣ ΕΞΕΤΑΣΘΗΚΕ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΘΟΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ NEUMANN ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΡΙΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΠΕΔΙΩΝ ΜΕ ΔΕΔΟΜΕΝΗ ΣΤΡΟΒΙΛΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΟΛΗ. Η ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΑΥΤΗ ΒΡΙΣΚΕΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΡΟΗΣ ΤΟΥ ΣΤΡΟΒΙΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΝΕΚΤΙΚΟΥ ΡΕΥΣΤΟΥ. ΩΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΦΑΡΜΟΣΘΗΚΕ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΕΛΙΚΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΡΟΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΝΟΜΟΙΟΜΟΡΦΟ ΟΜΟΡΡΟΥ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ, ΔΙΑΤΥΠΩΜΕΝΑ ΩΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΡΟΩΝ ΜΕ ΑΝΩΣΗ, ΜΗ ΣΥΝΕΚΤΙΚΟΥ ΙΔΙΟΜΟΡΦΩΣ ΣΤΡΟΒΙΛΟΥ ΡΕΥΣΤΟΥ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΦΑΝΗΚΕ ΟΤΙ ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΕΛΙΚΩΝ, ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΣΠΗΛΑΙΩΣΗΣ ΣΤΑ ΠΤΕΡΥΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΕΓΕΡΣΗΣ ΤΑΛΑΝΤΩΤΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ.
THE SURFACE VORTICITY BOUNDARY INTEGRAL EQUATION TECHNIQUE IS INVESTIGATED FOR THE SOLUTION OF THE NEUMANN PROBLEM REGARDING A THREE DIMENSIONAL VECTOR FIELD.THIS FORMULATION IS USEFUL FOR THE REPRESENTATION OF THE KINEMATIC PART OF THEROTATIONAL AND THE VISCOUS FLOW PROBLEM. THE DEVELOPED BOUNDARY ELEMENT METHODIS APPLIED TO THE MARINE PROPELLER STEADY AND UNSTEADY PERFORMANCE PROBLEMS, FORMULATED AS LIFTING FLOW PROBLEMS. THE MODELLING INCLUDES HUB AND FINITE BLADETHICKNESS EFFECTS. COMPARISONS WITH THE EXPERIMENTAL MEASUREMENTS ARE PRESENTED. IT IS DEDUCED THAT RELIABLE INFORMATIONS, SUPPORTING THE DETAILED DESIGN PROCEDURE OF MARINE PROPELLERS, CAN BE OBTAINED, THE PREDICTION OF BLADE CAVITATION INCEPTION AND THE EXCITATION OF VIBRATORY FORCES ON THE SYSTEM.

Επιστήμες Μηχανικού και Τεχνολογία
Περιβαλλοντική Μηχανική

ΥΔΡΟΔΥΝΑΜΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΛΙΚΑΣ/ΓΑΣΤΡΑΣ ΠΛΟΙΟΥ
Περιβαλλοντική Μηχανική
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΙΚΩΝ ΠΕΔΙΩΝ
ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΣΤΡΟΒΙΛΟΤΗΤΑΣ
BLADEWAKE MODELS
ΜΟΝΤΕΛΑ ΟΜΟΡΡΟΥ ΠΤΕΡΥΓΙΩΝ
EXCITATION FORCES
SURFACE VORTICITY BOUNDARY ELEMENT METHOD
Επιστήμες Μηχανικού και Τεχνολογία
Engineering and Technology
BLADE PRESSURE DISTRIBUTION
ΚΑΤΑΝΟΜΕΣ ΠΙΕΣΗΣ ΣΤΑ ΠΤΕΡΥΓΙΑ
VELOCITY REPRESENTATION
Environmental Engineering
ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΔΙΕΓΕΡΣΗΣ ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΩΝ
PROPELLER/HULL HYDRODYNAMIC ANALYSIS

Greek

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ)
National Technical University of Athens (NTUA)

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ). Τμήμα Ναυπηγών Μηχανολόγων




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)