The slow acceptance of clinical information systems by health specialists is somewhat of an anomaly given the rapid diffusion of most other technologies in healthcare. This unique phenomenon has thoroughly been studied and three major parameters have been identified: Inability to conceive the health domain unique nature, software design weaknesses and finally inability to win stakeholders’ (physicians, nurses, administrative personnel, management) approval. The aim of this study is to present our perspectives on healthcare analysis and design and the lessons learned from our experience with the development of an open architecture, distributed, object‐oriented Clinical Information System (CIS), for the computerization of an Ear‐Nose‐Throat (ENT) Department. In order to overcome known issues regarding development, implementation and finally acceptance of a CIS by the physicians, we developed a novel object‐oriented methodology by integrating usability principles and techniques in a simplified version of a well established Software Engineering Process (SEP), the Unified Process (UP). A multilayer architecture has been defined and implemented for the needs of the project, with the use of a vendor software application framework. Our first experiences from a pilot implementation of our CIS are positive. This approach allowed us to gain a socio‐technical understanding of the healthcare domain and enabled us to identify all the important factors that define both the structure and the behavior of a Health Information System in general.
Η χαμηλή αποδοχή των Κλινικών Πληροφοριακών Συστημάτων από τους επαγγελματίες υγείας αποτελεί κατά κάποιον τρόπο παραδοξότητα, σε σύγκριση με την ταχύτατη διείσδυση των περισσοτέρων τεχνολογιών στον τομέα της υγείας. Το μοναδικό αυτό φαινόμενο μελετήθηκε διεξοδικά και 3 είναι οι παράγοντες που έχουν ενοχοποιηθεί: Αδυναμία σύλληψης της ιδιαίτερης φύσης της ιατρικής εργασίας, αδυναμίες στον σχεδιασμό λογισμικού και τελικά αδυναμία να κερδίσει κανείς την εμπιστοσύνη των επαγγελματιών υγείας (ιατροί, νοσηλευτές, διοικητικό προσωπικό, διοικητές). Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η παρουσίαση της δικής μας προοπτικής πάνω στην ανάλυση και τον σχεδιασμό συστημάτων υγείας καθώς και των όσων διδαχθήκαμε από την εμπειρία της ανάπτυξης ενός κατανεμημένου, αντικειμενοστραφούς Κλινικού Πληροφοριακού Συστήματος (ΚΠΣ), ανοικτής αρχιτεκτονικής, για τη μηχανοργάνωση μίας Ωτορινολαρυγγολογικής (ΩΡΛ) Κλινικής. Στην προσπάθεια μας να ξεπεράσουμε γνωστές δυσκολίες που αφορούν στην ανάπτυξη, στην υλοποίηση και τελικά στην αποδοχή ενός ΚΠΣ από τους ιατρούς, δημιουργήσαμε μία νέα αντικειμενοστραφή μεθοδολογία, ενσωματώνοντας αρχές και τεχνικές χρηστικότητας σε μία απλοποιημένη μορφή μίας καταξιωμένης Διαδικασίας Ανάπτυξης Λογισμικού (ΔΑΛ). Για τις ανάγκες του έργου, αναπτύχθηκε μία αρχιτεκτονική σε στιβάδες, η οποία και υλοποιήθηκε με τη βοήθεια ενός συστήματος κατασκευής εφαρμογών λογισμικού, που διατίθεται εμπορικά. Οι πρώτες μας εμπειρίες από την πιλοτική εφαρμογή του ΚΠΣ μας είναι θετικές. Η συγκεκριμένη προσέγγιση μας επέτρεψε να αποκτήσουμε μία σοσιο-τεχνική άποψη του επιχειρησιακού τομέα της υγείας και να αναγνωρίσουμε όλους τους σημαντικούς παράγοντες που ορίζουν τόσο τη δομή όσο και τη συμπεριφορά ενός Πληροφοριακού Συστήματος Υγείας (ΠΣΥ), γενικότερα.