Νέες επικοινωνιακές δομές και συμβάσεις: γλωσσολογική και κοινωνιολογική ανάλυση των διαδικτυακών συζητήσεων των νέων

New communication structures and conventions: Linguistic and sociological analysis of online discussions among young people
Νέες επικοινωνιακές δομές και συμβάσεις: γλωσσολογική και κοινωνιολογική ανάλυση των διαδικτυακών συζητήσεων των νέων

Καππάτου, Αναστασία

PhD Thesis

2012


Στην παρούσα διδακτορική διατριβή μελετάται σε διαχρονική βάση το φαινόμενο της διαδικτυακής συζήτησης των νέων ατόμων από γλωσσολογική και κοινωνιολογική σκοπιά. Συγκεκριμένα, εξετάζονται, σε συγκριτική προοπτική, τα γλωσσολογικά χαρακτηριστικά των δημοσίων συνομιλιών που πραγματοποιούνται στο IRC και των ιδιωτικών συζητήσεων που γίνονται στην ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης Facebook και στην εφαρμογή διαδικτυακών συζητήσεων MSN. Αναλυτικότερα, από γλωσσολογικής άποψης, επιχειρείται η ανάδειξη των ιδιαίτερων μορφολογικών, συντακτικών, λεξιλογικών, πραγματολογικών, ορθογραφικών και σημασιολογικών χαρακτηριστικών που συνάδουν με το διαδικτυακό γλωσσικό κώδικα. Συνάμα, από κοινωνιολογικής πλευράς επιδιώκεται η ανάδειξη της θεματολογίας των διαδικτυακών συζητήσεων και η συγκρότηση του κοινωνικού προφίλ των χρηστών, μέσα από τη συλλογή κοινωνιολογικού χαρακτήρα πληροφορίες για τα υποκείμενα και την αποτύπωση της στάσης τους απέναντι στο νέο δίαυλο επικοινωνίας (διαδικτυακός διάλογος). Η μεθοδολογία της γλωσσολογικής ερευνητικής απόπειρας περιελάμβανε τη συλλογή 4560 γραμμών διαδικτυακών συζητήσεων (δημοσίου και ιδιωτικού χαρακτήρα). Κατόπιν έγινε η ταξινόμηση των λέξεων της εκάστοτε γραμμής στις κατηγορίες γλωσσολογικής ανάλυσης (σύνταξη, μορφολογία, γραφή, σημασιολογία, πραγματολογία, λεξιλογική προέλευση). Τέλος, δημιουργήθηκαν πίνακες συχνοτήτων εμφάνισης για την κάθε κατηγορία γλωσσολογικής ανάλυσης ως προς το σύνολο. Στα πλαίσια της κοινωνιολογικής έρευνας έλαβε χώρα διανομή ερωτηματολογίου σε 250 υποκείμενα που είχαν ήδη παραδώσει γραμμές διαδικτυακών συζητήσεων. Ακολούθησε η διενέργεια 19 ατομικών ημιδομημένου τύπου συνεντεύξεων με τους χρήστες. Τέλος, έγινε διασταύρωση των αποτελεσμάτων από τα ερωτηματολόγια με εκείνα των συνεντεύξεων και προχώρησε η αποτύπωση των αποτελεσμάτων σε πίνακες συχνοτήτων, διασταυρούμενης ταξινόμησης και γραφημάτων. Η γλωσσολογική ανάλυση των διαδικτυακών συζητήσεων των νέων κατέδειξε τα παρακάτω αποτελέσματα. Από γλωσσολογικής σκοπιάς το είδος λόγου που αξιοποιείται στις διαδικτυακές συζητήσεις των νέων χρηστών συνιστά ένα υβριδικό είδος γραπτού λόγου ως προς τη μορφή του εμποτισμένο, εντούτοις, με πολλά στοιχεία που προέρχονται από τον προφορικό λόγο και αναφέρονται στο περιεχόμενό του. Κοινωνιολογικώς, οι χρήστες αξιοποιούν τα δωμάτια επικοινωνίας για να επικοινωνήσουν με τους φίλους τους και για διασκέδαση. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα ευρήματα της έρευνας υπήρξαν συσχετισμοί δεδομένων με τις μεταβλητές του φύλου, της ηλικίας, του τόπου κατοικίας, της μόρφωσης και του επαγγέλματος των γονέων, οι οποίοι κατέδειξαν διαφοροποιήσεις ως προς τις αντιλήψεις των νέων για το νέο επικοινωνιακό μέσο.
This thesis studied over time the phenomenon of online discussion among young people from a linguistic and sociological perspective. Specifically, they are examined, in a comparative perspective, the linguistic features of public discussions on the IRC and private discussions taking place in the social networking site Facebook and online chat application MSN. Specifically, from a linguistic point of view, we attempt to show the specific morphological, syntactic, lexical, factual, spelling and semantics consistent with the online language code. Meanwhile, from the sociological side, the goal was to highlight the topics of online discussions and the formation of the social profile of users through the collection of sociological information referring to the subjects and the mapping of their attitude towards the new channel of communication (online dialogue). The methodology of linguistic research attempt included the 4560 collection lines online chat (public and private). Then it became the sort of words of each line in the categories of linguistic analysis (syntax, morphology, spelling, semantics, pragmatics, lexical origin). Finally, generated frequency tables show for each category linguistic analysis on the whole. In the context of sociological research questionnaire distribution took place in 250 subjects who had already delivered online chat lines. Later the researcher conducted 19 semi-structured individual interviews with type users. Finally, there was an intersection of the results of those questionnaires and interviews imprinting in frequency tables, graphs and cross-classification. The linguistic analysis of online discussions youth showed the following results. From a linguistic point of view, the type of discourse is exploited in online discussions of new users is a hybrid genre writing in form of soaked, however, with many elements from the spoken word and refer to its contents. From the sociology point of view, users use their chat rooms to communicate with their friends and for fun. It is significant to note that within the research findings there were correlations with the variables of sex, age, place of residence, education and occupation of parents, who showed differentiation among the perceptions of young people for the new means of communication.

Εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες
Κοινωνιολογία
ΜΜΕ και Επικοινωνίες

Media and Communications
Internet communication language
Social Sciences
Εκπαίδευση
Social networks
Γλώσσα διαδικτύου
ΜΜΕ και Επικοινωνίες
Επικοινωνία
Γλωσσολογική ανάλυση διαδικτυακών συζητήσεων
Κοινωνιόλεκτος
Κοινωνιολογική ανάλυση διαδικτυακών αναζητήσεων
Greeklish
Education
Sociology
Chat
Κοινωνικές Επιστήμες
Διαδικτυακή συζήτηση
Κοινωνιολογία
Λατινοελληνικά
Communication

Greek

University of Western Macedonia
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Παιδαγωγική Φλώρινας. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)