Ποιοτική εκτίμηση της διδασκαλίας και της μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση στην Νιγηρία

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Quality evaluation of teaching and learning in higher education in Nigeria
Ποιοτική εκτίμηση της διδασκαλίας και της μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση στην Νιγηρία

Andrew, Nifarta Peingurta

PhD Thesis

2009


Η έρευνα αφορά τη συγκέντρωση εμπειρικών δεδομένων στο θέμα της αξιολόγησης της ποιότητας της διδασκαλίας και της μάθησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Νιγηρία. Χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια με την κλίμακα της εμπειρίας του μαθητή από το μάθημα που αναπτύχθηκε από τον Ramsden to 1991. Στο δείγμα συμμετείχαν 3400 προπτυχιακοί φοιτητές από 17 ΑΕΙ της Νιγηρίας που ανήκουν σε 6 γεωπολιτικές ζώνες ενώ παράλληλα χωρίζονται σε ομοσπονδιακά, πολιτειακά και ιδιωτικά ιδρύματα. Το ποσοστό απάντησης ήταν περίπου 65% (συνολικά 22210 ερωτηματολόγια) και τα ευρήματα αναδεικνύουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στην αξιολόγηση των μαθητών σε σχέση με το είδος του ΑΕΙ, το επίπεδο του μαθήματος και το φύλο. Επίσης, οι φοιτητές που υιοθέτησαν μία θετική στάση απέναντι στα μαθήματά τους συνδέονται με τη θέση της εμβάθυνσης της γνώσης (deep learning strategy).
This research work is mainly focused on carrying out evidenced research-based studies on quality evaluation of teaching and learning in higher education in Nigeria; via the use of Student’s evaluation of the quality of aspects of their experiences and learning environment. Using the Student’s Course Experience Questionnaire (SCEQ) which was developed according to Ramsden, (1991), the questionnaires were administered to 3,400 undergraduate students from 17 universities selected from the six geo-political zones of Nigeria; representing the federal, state and private universities in Nigeria. 2,221 usable questionnaires (response rate of 6.5%) were returned and analyzed and results revealed a structure and characteristics that was consistent with those of Ramsden (1991) and Wilson et.al (1997). Significant variations in student’s evaluation of the quality of aspects of their courses and learning environments were found across university types, gender, course of study, level of study and university generation. Furthermore, students who perceived the quality of aspects of their courses and learning environments favorable adopted a deep learning strategy, acquired better generic skills and were most satisfied with their courses.

Εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες

Course experience
Στρατηγική μάθησης
Αξιολόγηση ποιότητας
Social Sciences
Ωριμότητα πανεπιστημιακού ιδρύματος
Εκπαίδευση
Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Quality evaluation
Εμπειρία του μαθήματος
Ικανοποίηση από το μάθημα
Τύπος πανεπιστημίου
Βασικές δεξιότητες
University generation
Generic skills
Course satisfaction
Higher education
Education
Learning strategies
University type
Κοινωνικές Επιστήμες

English

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
University of Peloponesse

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)