Γλώσσα, τέχνη και σιωπή: έρευνα με αφετηρία τις σκέψεις των L. Wittgenstein , F. Kafka και S. Zweig

This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Language, art and silence: investigation on the thoughts of L. Wittgenstein, F. Kafka and S. Zweig
Γλώσσα, τέχνη και σιωπή: έρευνα με αφετηρία τις σκέψεις των L. Wittgenstein , F. Kafka και S. Zweig

Korosiadis, Mouratis
Κοροσιάδης, Μουράτης

PhD Thesis

2015


Ist es, vielleicht, die "bisher medizinisch unbekannte Schachvergiftung" an der Dr. B., in der Schachnovelle von S. Zweig, gelitten hat, in der Wirklichkeit eine Sprachvergiftung? Und der Satz "Verzeihen Sie mir die Blamage - es war das letztemal, das ich mich im Schach versucht habe", war es auch sein letzter Versuch in der Sprache? Ist damit gemeint, dass es nur ihm keine andere Möglichkeit gab außer dem Schweigen? In einer Sprache die, von der Rhetorik und den Lügen jedes trojanischen Krieges, vergiftet ist und uns mit Vergiftung droht, bleibt uns eine andere Wahl - Ausweg als der Bereich des Schweigens? Und der entropische Druck, den eine derartige Sprache auf den einzelnen Menschen ausübt, hat nur persönliche oder auch gesellschaftliche und politische Konsequenzen? Die Werke der Malerei des 19.ten und 20.sten Jahrhunderts stellen nicht nur die Welt dar, sie klagen sie an. Die metaphysische Malerei von de Chirico, die Werke von Magritte, Van Gogh und Delvaux versuchen einen Ausweg zum Traum und verteidigen das menschliche Wesen. Der Deutsche Expressionismus und der Dadaismus klagen den Krieg, die Rhetorik der Lügen und die Ideologie der Maschinen an.Im Tractatus wurde erklärt, dass die Sprache keinen Zugang auf die Welt der Werte hat. Also uns bleibt nur die Kunst übrig. Bleibt aber die Kunst von den entropischen Phänomenen ungetastet oder wird sie auch zum einheitlichen Denken und zur Globalisierung des Mittelalters geführt, wie die Romane von F. Kafka beweisen?
Με αφετηρία τους ιμπρεσιονιστές αρχίζει η αλλαγή στη ζωγραφική που μας παραπέμπει σ’ ένα κόσμο του οποίου οι βεβαιότητες δεν ισχύουν πια και ο οποίος παρασύρει σε εσωτερική αποσταθεροποίηση το ανθρώπινο υποκείμενο. Η τέχνη δεν αναπαριστά αλλά αποκαλύπτει και καταγγέλλει. Η λύση των λογικών δεσμών στα έργα των Van Gogh, de Chirico, Magritte, των Γερμανών εξπρεσιονιστών, του σουρεαλισμού, του ντανταϊσμού και του κυβισμού προχωρούν αντίθετα προς την επιστημονική σαφήνεια, τεκμηρίωση και αιτιοκρατία.Στο Tractatus διακηρύσσεται ότι η γλώσσα δεν έχει πρόσβαση στον κόσμο των αξιών. Τον χώρο του άρρητου αναλαμβάνει να τον εκφράσει η τέχνη. Η τέχνη η οποία οδηγείται στην σιωπή καθώς συγκρούεται με την χρηστική-εξουσιαστική μορφή της γλώσσας. Σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο, πέρα από την προσωπική τραγωδία, θα υπάρξει επιβολή της ενιαίας σκέψης, ομογενοποίηση και απάλειψη κάθε διαφορετικότητας.Στα έργα των F. Kafka και S. Zweig παρατηρούμε την πορεία πτώσης των ηρώων που προκύπτει μέσα από τα εντροπικά φαινόμενα που αναπτύσσονται τόσο στην γλώσσα όσο και στην κοινωνική πρακτική.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία

Εντροπία
Philosophy, Ethics and Religion
Φιλοσοφία, Ηθική και Θρησκεία
Schweigen in der Kunst
Humanities and the Arts
Entropy
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες

Greek

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Φιλοσοφίας

BY_NC_ND




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)