This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)   

Repository :
National Archive of PhD Theses  | ΕΚΤ NA.Ph.D.   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
IMAGINATION AND CREATIVITY IN CHILDREN'S ART

Σάλλα-Δοκουμετζίδη, Αικατερίνη

PhD Thesis

1994


ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΙΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΗΛΙΚΙΕΣ. ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΟΠΟ ΑΥΤΟ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ ΩΣ ΤΗΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ ΝΟΗΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ. ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΖΕΙ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΟΠΙΑ ΤΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΠΟΥ ΤΗΝ ΣΥΣΧΕΤΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΙΣ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΕ ΜΙΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΩΣ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ. ΕΠΙΣΗΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΟΠΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ. ΕΚΘΕΤΕΙ ΤΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ. ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΠΡΩΤΑ ΟΙ ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΘΙΣΤΑΝΤΑΙ ΙΚΑΝΑ ΝΑ ΒΙΩΣΟΥΝ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΟΥΝ ΣΤΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ. ΕΠΙΣΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΟΥΣ. ΣΤΟ ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΡΕΥΝΗΘΗΚΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΩΡΙΜΑΝΣΗ. ΣΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ, Η ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΤΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ Η ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ ΜΕ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΡΕΘΙΣΜΑ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΠΟΥ ΠΗΓΑΖΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ. ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΠΙΣΗΣ ΤΗΝΑΝΑΓΚΗ ΠΑΡΟΧΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΓΙΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΟΥΝ ΤΟΝ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ.
THE SUBJECT OF THE PRESENT TREATISE IS THE RESEARCH OF THE RELATION BETWEEN THECREATIVE IMAGINATION AND EXPERIANCE REGARDING THE PICTORIAL REPRESENTATION INCHILDHOOD. IN THE TREATISE THE CONCEPTION OF IMAGINATION IS REGARDED AS THE MOST IMPORTANT ASPECT OF INTELLIGENCE. IT IS EXAMINED BRIEFLY FROM THE POINT OF VIEW OF THE PHILOSOPHERS WHO CORRELATE IMAGINATION WITH THE SENSES AND EXPERIENCE FROM THE ANCIENT TO THE PRESENT TIME. IT IS ALSO PRESENTED FROM THE POINT OF VIEW OF THE PSYCHO RESEARCHERS OF CREATIVE IMAGINATION (CREATIVITY). THE FEATURES THAT CHARACTERISE AND DETERMINE CREATIVITY ARE EXHIBITED. IN THE SECOND CHAPTER THE PROCEDURE OF CHILDREN'S INTELLIGENCE GROWTH IS EXAMINED. THE FIRST THING PRESENTED ARE THE PERIODS AND STAGES DURING WHICH CHILDREN BECOME CONSCIOUS OF THEIR ENVIRONMENT AND PLACE THEMSELVES INTO THE ADULTS WORLD. NEXT, THE STAGES OF PICTORIAL REPRESENTATION OF THEIR OWN WORLD AND ENVIRONMENT ARE PRESENTED. IN THE FOURTH CHAPTER THE VERIFICATION OF THE INITIAL HYPOTHESIS OFTHE EXPERIMENT HAS LEADED TO AN EDUCATIONAL SUGGESTION. IT'S OBJECTIVE IS THESUPPORT OF CREATIVE IMAGINATION WITH EXPERIENCE AS THE CENTRAL STIMULUS THAT SPRINGS FROM OBSERVATION. ALSO THE NEED TO OFFER OPPORTUNITY FOR STIMULUS THATWILL SUPPORT THE ENRICHMENT OF EXPERIENCE IS POINTED OUT, IN ORDER TO ENCOURAGE CREATIVE IMAGINATION.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)

Δημιουργικότητα
ΠΑΙΔΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
INTELLIGENCE GROWTH
Φαντασία
Experiences
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Humanities and the Arts
Νοητική ανάπτυξη
Creativity
Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Art education
ΣΧΗΜΑ-ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΟ
Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Imagination
Pictorial representation
CHILDREN ART
SCHEMA-STEREOTYPE
Εικαστική αγωγή
Εμπειρίες
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες

Greek

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ)
Athens School of Fine Arts (ASFA)

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)