Η μελέτη επικεντρώνεται στην εννοιακή μετωνυμία και την επίδρασή της στην παραγωγικότητα. Εικάζεται ότι οι γνωσιακές διαδικασίες της μετωνυμίας και της μεταφοράς παίζουν ρόλο στην κατανόηση γραμματικών φαινομένων και πιο συγκεκριμένα στην παραγωγή λέξεων. Για να μελετηθεί η σχέση μεταξύ γνωσιακών διαδικασίων και της παραγωγής λέξεων δημιουργήθηκαν ψευδολέξεις στα Αγγλικά, οι οποίες δόθηκαν σε μορφή ερωτηματολογίου σε μια ομάδα μη φυσικών ομιλητών της Αγγλικής (Τσέχους, Γερμανούς και Έλληνες). Οι ψευδολέξεις, οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελούν πιθανές λέξεις της Αγγλικής, συνοδεύονται από πιθανές ερμηνείες, από τις οποίες οι συμμετέχοντες έπρεπε να επιλέξουν μία ως την πιο κατάλληλη. Οι ψευδολέξεις είναι παράγωγα των καταλήξεων –ize (π.χ gossipize), -ify (π.χ. bossify), -dom (π.χ. cookdom), -ship (π.χ. academyship) and –hood (π.χ. dragonhood). Οι προτεινόμενες ερμηνείες διαμορφώνουν μια κλίμακα κυριολεκτικών και μη-κυριολεκτικών (/μεταφορικών) σημασιών. Στόχος της έρευνας είναι να εντοπίσει εάν υπάρχει τάση επιλογής συγκεκριμένων σημασιών (δλδ. κυριολεκτικών ή μεταφορικών) βάση των επιθημάτων που χρησιμοποιήθηκαν. Οι γνωσιακές προσεγγίσεις που αποτέλεσαν το θεωρητικό πλαίσιο της μελέτης είναι εκείνες των Lakoff και Johnson (1980), Langacker (2009), Panther και Thornburg (2002, 2009), Radden και Kövecses (1999), Ruiz de Mendoza (2000, 2011), Trips (2009), Plag (1999) μεταξύ άλλων. Συνολικά, η μελέτη επιχείρησε να αναγνωρίσει τις γνωσιακές διαδικασίες που έλαβαν χώρα κατά την επεξεργασία των παραγώγων/ ψευδολέξεων και να υποδείξει τους παράγοντες που συμβάλλουν στο να αναδειχθεί μια σημασία ως κυρίαρχη, καθώς και να αναδείξει τι συνεπάγεται η πραγματοποίηση μετωνυμικών και μεταφορικών συνάψεων γενικότερα.
The study focuses on conceptual metonymy and its impact on word productivity. It is assumed that conceptual processes such as metonymy and metaphor can play a role in the understanding of grammatical phenomena and in particular in derivation. In order to attest the relationship between figurative processes and derivation, non-words were formed and presented to a group of non-native group of speakers (Czechs, Germans and Greeks). The non-words, which would eventually be possible words in English, were accompanied by potential interpretations, and the participants were asked to choose which one would be the optimal. All items end with the suffixes –ize (i.e. gossipize), -ify (i.e. bossify), -dom (i.e. cookdom), -ship (i.e. academyship) and –hood (i.e. dragonhood). The proposed interpretations range from literal to figurative ones. The aim of the study is to decipher whether there is a tendency towards selecting specific meanings on the basis of the morphological suffixes. The cognitive approaches to the figurative processes taken into consideration are those of Lakoff and Johnson (1980), Langacker (2009), Panther and Thornburg (2002, 2009), Radden and Kövecses (1999), Ruiz de Mendoza (2000, 2011), Trips (2009), Plag (1999) among others. Overall, the study identifies the cognitive processes that took place when the particular derivatives/ non-words were processed and indicates factors that contributed towards a dominant preference in terms of the proposed meanings together with the implications in figuration in general.