The teaching of greek academic discourse to foreign language speaking students

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η διδασκαλία του ελληνικού ακαδημαϊκού λόγου σε ξενόγλωσσους φοιτητές
The teaching of greek academic discourse to foreign language speaking students

Takouda, Christina
Τακούδα, Χριστίνα

PhD Thesis

2016


Η διατριβή εντάσσεται στο νεοσύστατο πεδίο «Ελληνικά για Ακαδημαϊκούς Σκοπούς», ως υποκατηγορία του διεθνούς πεδίου της εφαρμοσμένης-εκπαιδευτικής γλωσσολογίας «Γλώσσα για Ειδικούς Σκοπούς». Σκοπός της έρευνας είναι η σύνδεση της μελέτης του ακαδημαϊκού λόγου με τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ ξένης γλώσσας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αντλώντας στοιχεία από την παιδαγωγική των κειμενικών ειδών, των πολυγραμματισμών και του κριτικού γραμματισμού, διατυπώνουμε μια συνδυαστική πρόταση διδασκαλίας του ακαδημαϊκού λόγου, την οποία εντάσσουμε στο μοντέλο των ακαδημαϊκών (πολυ)γραμματισμών. Από την εφαρμογή της πρότασης και την εκπόνηση κριτικής εθνογραφικής έρευνας σε ξενόγλωσσους φοιτητές, σπουδαστές του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας Α.Π.Θ., αναδεικνύεται η διαλογικότητα και ο πολυφωνικός χαρακτήρας της διδασκαλίας σε συνάρτηση με τις ταυτότητες και τη δημιουργική πρωτοβουλία των κοινωνικών πρωταγωνιστών. Με την παρούσα διατριβή καταθέτουμε μια κοινωνικο-σημειωτική πρόταση γλωσσικής διδασκαλίας και στοιχειοθετούμε ένα επιχείρημα οικογραμματισμού στην προσέγγιση του ακαδημαϊκού λόγου, που προετοιμάζει τους σημερινούς φοιτητές –φυσικούς ή μη φυσικούς ομιλητές της ελληνικής– ως αυριανούς «πολίτες του κόσμου».
The thesis belongs to a recently established field known as “Greek for Academic Purposes”, which forms part of the international field of applied-educational linguistics “Language for Specific Purposes”. The aim of the research is to connect the study of Greek academic discourse with the teaching of Greek as a second/ foreign language in academic contexts. Combining genre, multiliteracies and critical pedagogies, we propose a model of academic (multi)literacies for the teaching of academic discourse. The application of the proposed model within a critical ethnographic perspective to foreign students of the School of Modern Greek Language at Aristotle University of Thessaloniki reveals the interdiscursivity and multivoicedness of the teaching method, in accord with the negotiating identities and agency of the social actors. The present thesis proposes a social semiotic approach to language teaching forming an ecoliteracy argument at the approach of academic discourse. Thus, today’s students –whether native of non native speakers of Greek– are trained to become tomorrow’s competent “world citizens”.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Γλώσσα και Λογοτεχνία

Ταυτότητες
Ελληνικά για ειδικούς σκοπούς
Greek for specific purposes
Humanities and the Arts
Languages and Literature
Academic multiliteracies
Κειμενικά είδη
Genres
Ακαδημαϊκοί πολυγραμματισμοί
Identities
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Γλώσσα και Λογοτεχνία

Ελληνική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.