Απόκτηση πραγματολογικής ενημερότητας στα πλαίσια της διδασκαλίας της αγγλικής ως ξένης γλώσσας: παρατήρηση και αναστοχασμός σχετικά με τις συνέπειες των διαφορών

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Raising pragmatic awareness in the greek EFL context: noticing and reflecting on the consequentiality of differences
Απόκτηση πραγματολογικής ενημερότητας στα πλαίσια της διδασκαλίας της αγγλικής ως ξένης γλώσσας: παρατήρηση και αναστοχασμός σχετικά με τις συνέπειες των διαφορών

Michail, Evangelia
Μιχαήλ, Ευαγγελία

PhD Thesis

2016


Η παρούσα μελέτη περίπτωσης αποτελεί την πρώτη παιδαγωγική παρέμβαση στη διδασκαλία της πραγματολογίας στα πλαίσια διδασκαλίας της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η έρευνα υιοθέτησε τη μεθοδολογία της Εξερευνητικής Πρακτικής, εμπλέκοντας 16 μαθητές (10 κορίτσια και 6 αγόρια) της πρώτης τάξης Λυκείου, στο φυσικό χώρο και χρόνο διδασκαλίας τους, με στόχο να ενισχύσει την επίδοση των μαθητών. Μέσα από τη διδασκαλία του συλλογικού πολιτισμικού ήθους της Ελληνικής γλώσσας και του ατομικού πολιτισμικού ήθους της Αγγλικής γλώσσας, όπως αυτές ομιλούνται από τους χρήστες τους ως μητρικές γλώσσες, η έρευνα είχε ως στόχο να ενισχύσει την πραγματολογική και διαπολιτισμική ενημερότητα των μαθητών. Η παρέμβαση αποτέλεσε μια προσπάθεια ευθυγράμμισης της αξιολόγησης με το πρόγραμμα διδασκαλίας. Η ποσοτική και ποιοτική ανάλυση της διαμορφωτικής αξιολόγησης, της τελικής αξιολόγησης, αλλά και της αυτό-αξιολόγησης των μαθητών και η τριγωνοποίηση των αποτελεσμάτων απέδειξαν ότι η ευθυγράμμιση της αξιολόγησης με το πρόγραμμα διδασκαλίας μπορεί να ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό την απόκτηση πραγματολογικής και διαπολιτισμικής ενημερότητας των μαθητών ως προς την κατανόηση και την παραγωγή κατάλληλων λεκτικών πράξεων συγνώμης στην Αγγλική γλώσσα.
This classroom-based case study explores the first pedagogical intervention in the teaching of pragmatics in the Greek EFL classroom. The motivation for the study is to be sought in the new demands brought to teachers, students and schools by the recent curriculum innovation, revised textbooks across the school system, and current calls voiced by the research community. The study adopted the methodology of Exploratory Practice, engaging 16 students (10 girls & 6 boys) of the first grade of Upper Secondary School (Lykeio), aged 15, in classroom research with a view to “moving in relationships from power over students, to power with students” (Groundwater-Smith, 2007, p. 126, emphasis in the original). Using explicit awareness-oriented metapragmatic instruction, the study aimed at raising students’ awareness of the Greek and the English cultural ethos, as well as their pragmatic and intercultural awareness, enhancing their pragmalinguistic and sociopragmatic skills. The intervention was as an attempt to seek positive washback among assessment, instruction and learning as well as the alignment of both of these with instructional practices. Quantitative and qualitative analysis of formative, summative, and self-assessment and triangulated results demonstrated that such an alignment was highly effective in raising students’ pragmatic and intercultural awareness of comprehending and producing appropriate apologies in Native Speaker English.

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Γλώσσα και Λογοτεχνία

Πολιτισμικό ήθος
Humanities and the Arts
ευθυγράμμιση της αξιολόγησης με το πρόγραμμα διδασκαλίας
πραγματολογική και διαπολιτισμική ενημερότητα
cultural ethos
pragmatic and intercultural awareness
Languages and Literature
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
curriculum alignment
Γλώσσα και Λογοτεχνία

Αγγλική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Τομέας Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας

BY




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.