This ph.D. thesis examines the economic development of the Crimean port cities, Εvpatoria, Sevastopol and Theodosia in the second half of the 19th - early 20th centuries. For this purpose it analyzes the integration mechanisms in the global economy; the port cities are considered as grain export gateways of the Russian Empire that contributed in the development of the Mediterranean markets and the industrialised countries markets of Western Europe during the period under examination. At the same time, the study deals with the establishment and growth of three cities-ports at the same time of the growth of the geostrategic importance of the Crimean peninsula to Russia. It examinestheir role in region of the South Russia which was a granary of Europe in the 19th century. The study of the economic development of the Crimean port cities evolves around five thematic axes. Firstly, the port as the main conduit of the integration of the area to the global market; secondly, the land and maritime transport networks; thirdly, the official state port policy and port infrastructure; fourthly, foreign trade and shipping; and fifthly, the entrepreneurs. The study attempts to fill an imporant bibliographical gap through an interdisciplinary approach and combination of Russian, Ukrainian, English and Greek archival material and unpublished sources.
Η διδακτορική διατριβή εξετάζει την οικονομική ανάπτυξη των πόλεων-λιμανιών της Κριμαίας: της Ευπατορίας, της Σεβαστούπολης και της Θεοδοσίας από το δεύτερο μισό του 19ου μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα. Για αυτό το σκοπό αναλύονται οι μηχανισμοί ένταξης στην παγκόσμια οικονομία· οι πόλεις-λιμάνια εξετάζονται ως εξαγωγικές πύλες σιτηρών της Ρωσικής αυτοκρατορίας στις αναπτυσσόμενες αγορές της Μεσογείου και τις εκβιομηχανιζόμενες αγορές της Δυτικής Ευρώπης κατά το β΄ μισό του 19ου – αρχές 20ου αιώνα. Ταυτοχρόνως η μελέτη πραγματεύεται την συγκρότηση και την οικονομική ανάπτυξη των τριών πόλεων-λιμανιών παράλληλα με την γεωστρατηγική σημασία της χερσονήσου της Κριμαίας για την Ρωσία, καθώς και τον ρόλο τους στο περιφερειακό επίπεδο της Νοτίου Ρωσίας που αποτέλεσε σιτοβολώνα της Ευρώπης κατά τον 19ο αιώνα. Η ανάλυση της οικονομικής ανάπτυξης των πόλεων-λιμανιών της Κριμαίας γίνεται μέσω πέντε θεματικών: Πρώτον, το λιμάνι ως κεντρικό οργανικό μέρος των μηχανισμών ένταξης στην παγκόσμια αγορά, δεύτερον, τα χερσαία και ναυτιλιακά μεταφορικά δίκτυα, τρίτον, η επίσημη κρατική λιμενική πολιτική και οι λιμενικές υποδομές, τέταρτον, το εξωτερικό εμπόριο και ναυτιλία και πέμπτον, οι επιχειρηματίες. Η μελέτη επιχειρεί να καλύψει ένα μεγάλο βιβλιογραφικό κενό μέσα από διεπιστημονική προσέγγιση και συνδυασμό ρωσικού, ουκρανικού, αγγλικού και ελληνικού αρχειακού υλικού και αδημοσίευτων πηγών.