Το θέατρο στη Θεσσαλονίκη τις δεκαετίες του '50 και του ΄60: η περίπτωση του Κυριαζή Χαρατσάρη

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Theatre in Thessaloniki during the '50s and '60s: the case of Kyriazis Haratsaris
Το θέατρο στη Θεσσαλονίκη τις δεκαετίες του '50 και του ΄60: η περίπτωση του Κυριαζή Χαρατσάρη

Angelopoulos, Anastasios
Αγγελόπουλος, Αναστάσιος

PhD Thesis

2017


Σκοπός της διατριβής ήταν η διερεύνηση των συνθηκών, κατά τη δεκαετία του ’50, που οδήγησαν στην ίδρυση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, αλλά και η μελέτη του έργου και της προσωπικότητας του σκηνοθέτη και θεατρανθρώπου Κυριαζή Χαρατσάρη, από τη γέννηση μέχρι το θάνατό του (1912-1971). Η διατριβή βασίζεται στην μεθοδολογία του πεδίου, όπως αναπτύχθηκε από τον Pierre Bourdieu, και εξετάζει την μεταμόρφωση της κεντρικής ιδεολογίας της ελληνικότητας της πόλης της Θεσσαλονίκης στην ανάγκη ύπαρξης μίας κρατικής θεατρικής σκηνής, που συντελέστηκε από το σύνολο σχεδόν των πνευματικών ανθρώπων της πόλης, το οποίο στη διατριβή ονομάζουμε πνευματική Θεσσαλονίκη. Η πνευματική Θεσσαλονίκη, ως συλλογικό υποκείμενο, θα συναντηθεί στο θεατρικό πεδίο με τον Κυριαζή Χαρατσάρη, θα αποτύχει όμως, εξαιτίας δικών της αντιφάσεων, να ελέγξει τον τρόπο ίδρυσης του Κ.Θ.Β.Ε., όταν αυτό θα συντελεστεί (1961). Από την πλευρά του, ο Κυριαζής Χαρατσάρης, από μία ελπίδα της πνευματικής πόλης για την δημιουργία αυτόνομης θεατρικής ζωής, θα ακολουθήσει μία μοναχική πορεία στο θέατρο, δημιουργώντας ποιοτικές παραστάσεις, μέχρι την όψιμη ένταξή του στον κρατικό οργανισμό και τον αιφνίδιο θάνατό του.
The aim of the presented thesis was the study of the conditions, which, during the ‘50s, led on to the National Theatre’s of Northern Greece institution and, at the same time, it presents the work and life of director Kyriazis Haratsaris from his birth to his death (1912-1971). The thesis is based on the methodology of field, as developed by Pierre Bourdieu, and it examines the transformation of Thessaloniki’s central ideology of “hellenicism” [the anxiety for the preservation of the Greek character of the city] to the need for a state theatre, which was contributed by the city’s intellectuals, who our thesis names as “intellectual Thessaloniki”. This collective subject met with Kyriazis Haratsaris on the field of theatre, but it failed to control the way National Theatre of Northern Greece was finally established (1961). On his part, Kyriazis Haratsaris, who used to be the city’s hope for autonomous theatrical life, followed a lonely career, presenting theatre performances of quality, since his late integration at the state organization and his unexpected death

Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες ➨ Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)

Δεκαετία 1950
National theatre of Northern Greece
Thessaloniki
Thessalonique
Theatre Sociology
Thessalonique intellectuelle
Sociologie du Théâtre
Théâtre National de Grèce du Nord
Bourdieu, Pierre Félix (1930-2002)
1950
Θέατρο
Histoire du Théâtre
1960s
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Δεκαετία 1960
Πνευματική Θεσσαλονίκη
Ιστορία θεάτρου
Haratsaris Kyriazis (1912-1971)
Χαρατσάρης, Κυριαζής (1912-1971)
Humanities and the Arts
Κρατικό θέατρο βορείου Ελλάδος
Haratsaris Kyriazis
Θεσσαλονίκη
Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Intellectual Thessaloniki
Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Κοινωνιολογία θεάτρου
1960
1950's
Theatre
Theatre history

Ελληνική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Καλών Τεχνών. Τμήμα Θεάτρου

BY




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.