The doctoral dissertation entitled «The Anthropology of Irenaeus of Lyon» was elaborated within the scope of dogmatic theology. The purpose of this dissertation is to delve into the theological character and thought of a great personality of the Church, the books of whom marked the second Christian century and played a decisive role in shaping the subsequent Christian theology and anthropology. The anthropology of Saint Irenaeus of Lyon is the basis for Christian anthropology in the centuries that followed. However, to a certain extent it distinguishes itself from the anthropology of other church fathers and introduces new points of view. The introduction of the dissertation presents the life, the works, and the refutation of gnostic doctrines, the anteretic activity and an introduction to the theology of Saint Irenaeus of Lyon. Then, in seven chapters there is a presentation of the anthropology of Saint Irenaeus of Lyon and also some comparative data of the anthropology of the Apostolic Fathers, the Apologists and the Gnostics. This means that a broader picture of Christian concepts and teachings about man in the 2nd and 1st centuries AD is given. In conclusion, this doctoral dissertation analyses the whole anthropology of Saint Irenaeus of Lyon, covering the gaps that existed until now, and gives proof of his absolutely theocentric, biblical and christocentric anthropology.
Η διδακτορική διατριβή υπό τον τίτλο «Η ανθρωπολογία του Ειρηναίου Λυώνος» εκπονήθηκε στο πλαίσιο του αντικειμένου της δογματικής θεολογίας. Ο σκοπός αυτής της διδακτορικής διατριβής είναι να διεισδύσει στην θεολογική φυσιογνωμία και σκέψη μιας μεγάλης προσωπικότητας της Εκκλησίας, που με τα συγγράμματά της σφράγισε τον Β' χριστιανικό αιώνα και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση της μετέπειτα χριστιανικής θεολογίας και ανθρωπολογίας. Η ανθρωπολογία του Ειρηναίου Λυώνος αποτελεί την βάση για την χριστιανική ανθρωπολογία των μεταγενέστερων αιώνων, αλλά σε έναν βαθμό διακρίνεται από αυτή των άλλων πατέρων της Εκκλησίας και εισάγει καινούργιες απόψεις. Στην εισαγωγή της διατριβής παρουσιάζεται η ζωή, τα έργα, η αντιρρητική και αντιγνωστική δράση και εισαγωγικά στοιχεία της θεολογίας του Ειρηναίου. Στην συνέχεια, σε επτά κεφάλαια παρουσιάζεται η ανθρωπολογία του Ειρηναίου Λυώνος ενώ παρέχονται παράλληλα και μερικά συγκριτικά στοιχεία της ανθρωπολογίας των Αποστολικών Πατέρων, των Απολογητών και των Γνωστικών, δηλαδή, προσφέρεται μια ευρύτερη εικόνα των χριστιανικών αντιλήψεων και διδασκαλιών περί ανθρώπου του Β' και Α' αιώνα. Συμπερασματικά στην διδακτορική διατριβή αυτή αναλύεται ολόκληρη η ανθρωπολογία του Ειρηναίου Λυώνος, καλύπτονται τα κενά που υπήρχαν μέχρι τώρα και αποδεικνύεται η ανθρωπολογία του απολύτως θεοκεντρική, βιβλική και χριστοκεντρική.