Alternative teaching of algebraic problems with multiple approaches in computting environment

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Εναλλακτική διδασκαλία αλγεβρικών προβλημάτων με πολλαπλές προσεγγίσεις σε υπολογιστικό περιβάλλον
Alternative teaching of algebraic problems with multiple approaches in computting environment

Makrygiannis, Panagiotis
Μακρυγιάννης, Παναγιώτης

PhD Thesis

2014


Aim of this research is to determine terms and conditions that allow the design ofdidactic interventions, helpful in overcoming obstacles and difficulties anddeveloping cognitive flexibility for movement between concepts and objectsrevealing their interconnections specifically in the field of Systems of LinearEquations. The target population is of tertiary education, specifically students fromTEI of Piraeus. The main prerequisites were the imprint of the related learningobstacles and common difficulties and the design of interventions directly aiming inovercoming them. The research was largely qualitative and results more registeredunder a properly modified APOS typology. The theoretical framework of design ofthe intervention comprised of Tall’s Three Worlds of Mathematics categorization ofthe representations of mathematical knowledge and the pedagogic aspect of Kolb’scycles of experiential learning. Pedagogic use the accommodations that digitaltechnologies offer was investigated through the use of the use of MATHEMATICAand its multirepresentational CDFs and also through code study. Conceptualchange, procedural understanding, object knowledge were observed in importantlevels. Instrumental genesis was reported in advanced stages of the didacticalintervention along with improved cognitive flexibility among the students. Thecontribution of the multirepresentational environment and, to some extend, codestudy was found important although not altogether without problems. Overcomingcommon mistakes and difficulties at the time of toolset introduction seemed to alsohelp.

Φυσικές Επιστήμες ➨ Επιστήμη Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορική
Φυσικές Επιστήμες ➨ Μαθηματικά

Θεωρία APOS
Διαδικαστική κατανόηση και γνώση αντικειμένου
Μαθηματικά
Mathematics
Γνωστικής ευελιξία
Φυσικές Επιστήμες
Συστήματα γραμμικών εξισώσεων
Εννοιολογικές διασυνδέσεις
Conceptual change
Object knowledge
Systems of linear equations
Cognitive flexibility
APOS theory
Kolb's cycles of experiential learning
Three worlds of mathematics (Tall)
Κατηγορίες αναπαραστάσεων της μαθηματικής γνώσης
Procedural understanding
Επιστήμη Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορική
Natural Sciences
Εννοιολογική αλλαγή
Concept interconnections
Design of didactic interventions
Computer and Information Sciences
Πολυ-αναπαραστατικά υπολογιστικά περιβάλλοντα
Categorization of the representations of mathematical knowledge
Σχεδίαση διδακτικών παρεμβάσεων
Obstacles and learning difficulties
Μαθησιακά εμπόδια
Multi-representational computer environments
Εργαλειακή γένεση
Τρεις κόσμοι των μαθηματικών (Tall)
Κύκλοι εμπειρικής μάθησης του Kolb
Instrumental genesis

Ελληνική γλώσσα

National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Μαθηματικών και Πληροφορικής




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.