Σε αυτή την διατριβή σχεδιάζεται, αναπτύσσεται και τίθεται σε λειτουργία ένα εκπαιδευτικό και συνάμα ψυχαγωγικό μαζικό ελεύθερο διαδικτυακό μάθημα (MOOC) για την αναπλαισίωση των φυσικών επιστημών στο κοινωνικοπολιτισμικό τους περιβάλλον. Το ''atlas mooc – enjoy science'' περιέχει κυρίως πολυτροπικό διδακτικό και ενημερωτικό υλικό, ενώ παρέχει ένα συνεργατικό και αλληλεπιδραστικό περιβάλλον στους συμμετέχοντες και συμμετέχουσες. Ο σκελετός του ATLAS MOOC είναι ταινίες μικρού μήκους για τις φυσικές επιστήμες επιδιώκοντας να αναδειχθούν και να παρουσιαστούν οι αφηρημένες έννοιες και θεωρίες των φυσικών επιστημών με ένα δημιουργικό και πρωτότυπο τρόπο. Το ATLAS MOOC αυτό για όποιον/όποια θέλει να το παρακολουθήσει έχει διάρκεια 13 εβδομάδων. Το ATLAS MOOC αποσκοπεί στο να προσφέρει ένα φιλικό και ευχάριστο διαδικτυακό περιβάλλον διδασκαλίας και μάθησης των φυσικών επιστημών και να αποτελέσει ένα κομβικό σημείο συνάντησης, επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, παιδιών, εφήβων, πολιτών και πολιτισσών, ερευνητών και ερευνητριών της διδακτικής των φυσικών επιστημών. Στα πλαίσια της διατριβής αναλύεται το περιεχόμενο, η δομή και η λειτουργία του ATLAS MOOC κατά τη διάρκεια ενός εξαμηνιαίου μαθήματος. Χρησιμοποιώντας μεθοδολογικά εργαλεία ανάλυσης λόγου, εικόνας, ήχου, πολυτροπικότητας και διαδικτυακής διάχυσης αναλύεται: α) το περιεχόμενο του ATLAS MOOC εστιάζοντας κυρίως στις ταινίες μικρού μήκους, β) οι εργασίες των συμμετεχόντων και των συμμετεχουσών, γ) οι απαντήσεις των συμμετεχόντων και των συμμετεχουσών σε ερωτηματολόγια, δ) οι απόψεις των συμμετεχόντων και των συμμετεχουσών σε συνεντεύξεις και ε) η επισκεψιμότητα και τα δημογραφικά στοιχεία του ATLAS MOOC.
This thesis presents the design and development of an educational and also entertaining massive open online course (MOOC) to re-contextualize the nature of science in a socio-cultural background. The developed MOOC named "atlas mooc - enjoy science" contains multimodal educational and informative material and provide a collaborative and interactive web-based learning environment for participants. The backbone of ATLAS MOOC is a series of short films about science that seek to portray and present abstract science concepts and theories in the context of nature of science in a creative and original way. Its first aim is to provide a friendly and enjoyable web-based learning environment for teaching and learning science and to be a focal point for virtual meetings, communication and collaboration between teachers, children, teenagers, citizens and researchers in science education. The content, the structure and the function of ATLAS MOOC are studied during a teacher-training course taught for one semester (13 weeks) at the Aristotle University of Thessaloniki. Methodological tools for the analysis of speech, image, sound, multimodality and web diffusion focus on: a) the content of short science films; b) participants’ work; c) questionnaire and interview distribution and d) ATLAS MOOC traffic and demographics.