Στοχευμένα πειράματα και δραστηριότητες με αντικείμενο την κατανόηση των εννοιών και των ιδιοτήτων των διαλυμάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Targeted experimental procedures and activities related to the comprehension of the solutions' concepts and properties in secondary education
Στοχευμένα πειράματα και δραστηριότητες με αντικείμενο την κατανόηση των εννοιών και των ιδιοτήτων των διαλυμάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Koumoutsi, Anastasia
Κουμούτση, Αναστασία

PhD Thesis

2020


Η διατριβή πραγματεύεται την οργάνωση και εκτέλεση ορισμένων απλών και σαφών πειραματικών διαδικασιών καθώς και ορισμένων παράλληλων δραστηριοτήτων που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε οποιαδήποτε βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με μικρό κόστος και χωρίς την ανάγκη εξεζητημένου εξοπλισμού. Τα πειράματα στοχεύουν στην καλύτερη κατανόηση από μέρους των μαθητών, των εννοιών και των ιδιοτήτων των διαλυμάτων, όπως συγκέντρωση, πυκνότητα, αραίωση και ανάμιξη. Η πραγματοποίηση των πειραμάτων σε σχολική μονάδα για τουλάχιστον δύο χρόνια αποδείχθηκε αποτελεσματική καθώς οι μαθητές, σε επόμενη σχολική χρονιά μπόρεσαν να απαντήσουν πολύ πιο ικανοποιητικά σε συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο που περιλάμβανε ερωτήματα για τις παραπάνω έννοιες, σε σχέση με μαθητές δύο άλλων σχολείων που είχαν πραγματοποιήσει μόνο ορισμένα ή και καθόλου σχετικά πειράματα. Η στατιστική επεξεργασία των ερωτηματολογίων έδειξε πρώτον την ύπαρξη σημαντικών διαφορών μεταξύ των τριών σχολείων και καθώς η αξιολόγηση του ερωτηματολογίου με βάση ορισμένους βιβλιογραφικούς δείκτες απέδειξε την αξιοπιστία του, προτείνεται να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για τη γενικότερη αξιολόγηση μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
The dissertation deals with the organization and execution of some simple and clear experimental procedures as well as some parallel activities that can be carried out at any level of secondary education at low cost and without the need for sophisticated equipment. The experiments aim at a better understanding by the students, of the concepts and properties of solutions, such as concentration, density, dilution and mixing. Conducting experiments in a school unit for at least two years proved effective as students in the following school-year were able to respond much more satisfactorily to a specific questionnaire that included questions about the above concepts than students from two other schools who had done only certain or and no related experiments. The statistical analysis of the questionnaires showed that there were significant differences between the three schools and since the evaluation of the questionnaire based on some bibliographical indices has revealed its reliability, it is proposed to be used as a tool for the general assessment of secondary education students.

Χημεία
Φυσικές Επιστήμες

Parallel activities
Secondary education
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Παράλληλες δραστηριότητες
Φυσικές Επιστήμες
Classroom experiments
Chemical Sciences
Μη εξεζητημένος εξοπλισμός
Πειράματα στην τάξη
Διαλύματα
Solutions
No sophisticated equipment
Χημεία
Natural Sciences

Greek

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Χημείας. Τομέας Γενικής και Ανόργανης Χημείας. Εργαστήριο Ανόργανης Χημείας




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)