Σε μια εποχή όπου οι φορητές συσκευές αντικαθιστούν λειτουργίες και υπηρεσίες των ηλεκτρονικών υπολογιστών και αποτελούν προέκταση των χεριών των νέων αλλά και των μεγαλύτερων ηλικιακά, δεν θα μπορούσε η εκμάθηση των ξένων γλωσσών να μείνει στα στενά όρια μιας παραδοσιακής/συμβατικής εκπαίδευσης. Επιβάλλεται η στροφή προς μια μάθηση η οποία να σέβεται τον χρόνο, τον χώρο και τις ιδιαιτερότητες των εκπαιδευομένων. Στο πλαίσιο αυτό μιας τέτοιας μάθησης, αναπτύσσονται συνεχώς λογισμικά εκμάθησης ξένης γλώσσας εκτός των άλλων και για φορητές συσκευές, τα οποία όμως δεν παρουσιάζουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για το πραγματικό επίπεδο γλωσσομάθειας των διδασκομένων και δεν αναπτύσσουν εξίσου τις τέσσερις βασικές δεξιότητες (κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου, παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου). Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι ο αναλυτικός σχεδιασμός ενός μοντέλου για την ανάπτυξη εφαρμογών εκμάθησης της ξένης γλώσσας για φορητές συσκευές που να συνοδεύεται από έναν πλήρη κατευθυντήριο Οδηγό, τέτοιον που να επιτρέπει στον οποιοδήποτε προγραμματιστή ή μηχανικό λογισμικού να τον ακολουθήσει προκειμένου να σχεδιάσει μια εφαρμογή ακολουθώντας τις συμβουλές και οδηγίες του διδάσκοντα γλώσσας. Ο κατευθυντήριος Οδηγός αποτελείται από τον Αναλυτικό Οδηγό Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, ο οποίος είναι σύμφωνος με τις προδιαγραφές του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου για τις γλώσσες και σέβεται τα θέματα επικοινωνίας, τα κοινά επίπεδα αναφοράς, καθώς επίσης τις κλίμακες των ενδεικτικών περιγραφητών της γλωσσικής ικανότητας. Ο αναλυτικός Οδηγός Τεχνολογικού Σχεδιασμού παρουσιάζει τις απαιτήσεις της εφαρμογής για τις φορητές συσκευές και στη συνέχεια τις ελάχιστες απαιτήσεις των φορητών συσκευών. Ελπίζουμε πως το μοντέλο αυτό θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη και υλοποίηση εφαρμογών γλωσσικής εκπαίδευσης που θα περιλαμβάνουν τις γενικές προδιαγραφές του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου για τις γλώσσες και θα προωθούν περαιτέρω την γλωσσομάθεια στο σύγχρονο ευρωπαϊκό κοινωνικό περιβάλλον.
At the current time that mobile devices are replacing computer functions and services, becoming an essential tool in the hands of both young and older people, foreign languages learning could not remain within the narrow limits of traditional/conventional education. There is a need for a learning that respects the time, space and disposition of learners. In the context of such learning, foreign language software and mobile learning software are constantly being developed. Still, though, these types of software do not provide a clear idea of the actual level of learners, and they do not develop all four basic skills (of written and oral comprehension, written and oral production). The purpose of this PhD is to develop an analytic model design for the development of foreign language learning applications for mobile devices, accompanied by a complete Guide, allowing any designer or software engineer to follow it, in order to design an application, as well as any language teacher to use it in practice.This Guide includes an Analytic Educational Design Guide which complies with the specifications of the Common European Framework of Reference for Languages and respects the related communication issues, the common reference levels, as well as the scales of indicative descriptors of language proficiency. The Analytic Technological Design Guide presents the application requirements for mobile devices and the minimum requirements for mobile devices. Finally, there is a description of the roles of the persons involved in the educational process and of the interface of the application.