The social and cultural representations of anglo-saxon culture in english language textbooks in primary public education

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Οι κοινωνικές και πολιτισμικές αναπαραστάσεις της αγγλοσαξονικής κουλτούρας στα σχολικά εγχειρίδια της αγγλικής γλώσσας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
The social and cultural representations of anglo-saxon culture in english language textbooks in primary public education

Karra, Vasiliki
Καρρά, Βασιλική

PhD Thesis

2020


Οι συλλογικές και κοινωνικές αναπαραστάσεις όπως αυτές αναδεικνύονται μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια αποτελούν αντικείμενο έρευνας αφού επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία στην διαμόρφωση συνειδήσεων και προσωπικοτήτων. Στην παρούσα εργασία επιχειρήθηκε η ανάδειξη πολιτισμικού φορτίου στα εγχειρίδια της αγγλικής γλώσσας της Δ’,Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού του ελληνικού δημόσιου σχολείου χρησιμοποιώντας δύο ερευνητικά εργαλεία αυτό της Ανάλυσης Περιεχομένου και της Σημειωτικής Ανάλυσης εικόνας. Οι θεματικές ενότητες που αναλύθηκαν είναι στο σύνολο τους 11 και τα μητρώα ανάλυσης και μέτρησης του πολιτισμικών στοιχείων 2, αυτό του γλωσσικού και του εικονικού. Τα αποτελέσματα δείχνουν μέσα από την ανάλυση των θεματικών που επιλέξαμε να αναδείξουμε πως προκύπτει μια σειρά συλλογικών αναπαραστάσεων που λειτουργούν επιδραστικά στον τρόπο με τον οποίο οι μικροί μαθητές καλούνται να χαράξουν τόσο προσωπικές όσο και κοινωνικές διαδρομές. Τέλος, συμπεριλαμβάνονται προτάσεις έχοντας ως γνώμονα το ότι οφείλουμε να αναπτύξουμε την έρευνα πάνω στο σχολικό εγχειρίδιο, λαμβάνοντας υπόψη τις οικουμενικές αξίες και τη δημιουργία πολιτών με κριτική συνείδηση, με ανοχή και δημοκρατική κουλτούρα απέναντι στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα.
Collective and social representations as they emerge through school textbooks are a dominant subject of research as they influence the educational process as far as the formation of consciences and personalities is concerned. In the present work, an attempt has been made to highlight the cultural burden found in the English language textbooks of the 4th, 5th and 6th grade of the Greek public school, using two research tools, that of Content Analysis and Semiotic Image Analysis. The thematic units that were analyzed are in total 11 and the registers of analysis and measurement of the cultural elements 2, that of the linguistic and the image. Through the analysis of the topics we have chosen to highlight we can show how a series of collective representations emerge and that they work effectively in the way in which young students are asked to chart both personal and social paths.

Εκπαίδευση
Κοινωνικές Επιστήμες

Πολυπολιτισμικότητα
Multiculturalism
Social Sciences
Collective representations
Diversity
Εκπαίδευση
Κοινωνικές αναπαραστάσεις
Διαφορετικότητα
Social representations
Education
Κοινωνικές Επιστήμες
Σχολικά εγχειρίδια
Συλλογικές αναπαραστάσεις
Textbooks

Ελληνική γλώσσα

University of Western Macedonia
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Παιδαγωγική Φλώρινας. Τμήμα Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.