THE OBJECTIVE OF THIS DISSERTATION IS THE QUALITATIVE IMPROVEMENT OF HUMAN COMPUTER INTERACTION, WHEN THE FORMER, ACTING AS A USER, ATTEMPTS TO ACHIEVE CERTAIN GOALS BY USING AN INTERACTIVE APPLICATION. THE DISTANCE BETWEEN THE MODELS OF APPLICATION FUNCTIONALITY THAT ARE FORMED BY ITS USERS AND DESIGNERS CAUSE USABILITY PROBLEMS, WHICH ARE USUALLY SOLVED NOT IN FAVOR OF THE USERS. IN THIS DISSERTATION, A SOLUTION IS PROPOSED IN THE FORM OF IMFG (INTERACTIVE MULTI FLOW GRAPH), A MODEL WHICH UNIFIES UNDER A GENERALIZED FRAMEWORK THE MOSTIMPORTANT CHARACTERISTICS OF COGNITIVE SCIENCE MODELS (WHICH REPRESENT THE USERS WAY OF THINKING AND ACTING) AND STATE-TRANSITION MODELS (WHICH ARE USED FOR DIALOGUE REPRESENTATION) TOGETHER WITH A PETRI NET-BASED REPRESENTATION OF APPLICATION FUNCTIONALITY. THE MODEL ADOPTS THE PRINCIPLES OF PHENOMENOLOGY, WHICH REGARDS COMMUNICATION AS A PROCESS OF CONTINUOUS ACTING AND OBLIGATORY PARTICIPATION OF THE PARTIES INVOLVED. THE OUTCOME IS A GRAPHICAL, EASY-TO-USE MODEL WHICH REGARDS INTERACTION AS AN ASYNCHRONOUS PROCESS, AND FORCES DESIGNERS TO THINK IN USERS TERMS, SUPPORTS INTERACTIVE APPLICATION DESIGN UNDER DIFFERENT PERSPECTIVES AND PROVIDES ESTABLISHED ANALYSIS TECHNIQUES. FURTHERMORE, THE STRUCTURE OF THE MODEL PERMITS SEVERAL EXTENSIONS AND IMPROVEMENTS IN ORDER FOR LESS IMPORTANT DIALOGUE FEATURES TO BE REPRESENTED.
ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ, ΟΤΑΝ Ο ΠΡΩΤΟΣ, ΩΣ ΧΡΗΣΤΗΣ, ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΕΠΙΤΥΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ. Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝΑΝΤΙΛΗΨΗ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ Ο ΧΡΗΣΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΥΣΧΡΗΣΤΙΑΣ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΥΝΗΘΩΣ ΛΥΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ. ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΜΙΑ ΛΥΣΗ ΜΕ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΕΝΟΣΜΟΝΤΕΛΟΥ (ΠΟΥ ΚΑΛΕΙΤΑΙ IMFG - INTERACTIVE MULTI FLOW GRAPH) ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΥΝΘΕΤΕΙΣΕ ΕΝΑ ΕΝΙΑΙΟ, ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ (ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ ΤΩΝΧΡΗΣΤΩΝ) ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ (ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ) ΜΑΖΙ ΜΕ ΜΙΑ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΒΑΣΙΣΜΕΝΗ ΣΤΑ PETRI NETS. Η ΟΛΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΛΟΓΙΑΣ, ΜΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΣΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΠΟΥ ΘΕΩΡΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΑΝ ΜΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΩΝ ΠΛΕΥΡΩΝ. ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΕΥΧΡΗΣΤΟ, ΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΠΟΥ ΘΕΩΡΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΜΗΧΑΝΗΣ ΣΑΝ ΜΙΑ ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ, ΑΝΑΓΚΑΖΕΙ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΗ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΣΕ ΟΡΟΥΣ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΗ ΤΟΥ ΠΑΡΕΧΕΙ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΠΡΙΣΜΑΤΑ, ΕΝΩ Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΕΤΟΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ.