Η σύνδεση σεξουαλικού προσανατολισμού και φαινομένων ομοφοβικού εκφοβισμού σε μαθητές/τριες μέσα από τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



The connection of sexual orientation and homophobic bullying to students through teachers’ perceptions
Η σύνδεση σεξουαλικού προσανατολισμού και φαινομένων ομοφοβικού εκφοβισμού σε μαθητές/τριες μέσα από τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών

Darais, Konstantinos
Δαραής, Κωνσταντίνος

PhD Thesis

2020


The aim of the present dissertation was to study the issue of sexual orientation, its connection with school homophobic bullying and the ways school teachers cope with this challenge. The first part of this work is based on the study of the relevant research literature. It presents the various forms of school homophobic bullying, its negative psychosocial consequences for the students, as well as the ways teachers and schools react to these phenomena. The second part presents the research of this thesis in which 391 primary and secondary school teachers participated. It examines how school teachers react to the school homophobic bullying; their perceptions of the psychosocial characteristics of non-heterosexual students, their knowledge about non-heterosexuality issues and specific issues related to homophobia. The statistical processing of the research data was based on methods of descriptive and inductive statistics. The findings show that teachers tend to adopt non-homophobic ways of intervention and to avoid homophobic ways of reacting as well as ways of avoiding any intervention. Finally, it was found that teachers’ specific perceptions and characteristics are directly related to the ways they choose to deal with the phenomena of homophobic bullying at school.
Σκοπός της διατριβής ήταν να μελετήσει το θέμα του σεξουαλικού προσανατολισμού, τη σύνδεσή του με τον σχολικό ομοφοβικό εκφοβισμό και τους τρόπους που οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν τη συγκεκριμένη πρόκληση. Στο πρώτο μέρος και με βάση τη βιβλιογραφία, γίνεται μία αναλυτική διαπραγμάτευση των διαφόρων μορφών του σχολικού ομοφοβικού εκφοβισμού, των αρνητικών ψυχοκοινωνικών του συνεπειών σε βάρος των μαθητών/τριών που τον υφίστανται, καθώς και των αντιδράσεων των σχολείων και των εκπαιδευτικών απέναντι σε αυτό το φαινόμενο. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η έρευνα στην οποία συμμετείχαν 391 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αξιολογήθηκαν οι τρόποι αντίδρασης των εκπαιδευτικών και από ποιους παράγοντες ή χαρακτηριστικά επηρεάζονται. Εξετάστηκαν οι αντιλήψεις τους για τα ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά των μη ετεροφυλόφιλων μαθητών/τριών, οι γνώσεις τους για θέματα μη ετεροφυλοφιλίας, οι αντιλήψεις για το σχολικό κλίμα αλλά και συγκεκριμένα ζητήματα που σχετίζονται με την ομοφοβία. Η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας βασίστηκε σε μεθόδους της περιγραφικής και της επαγωγικής στατιστικής. Από τα ευρήματα συνάγεται ότι οι εκπαιδευτικοί τείνουν να υιοθετούν μη ομοφοβικούς τρόπους αντίδρασης και να απορρίπτουν τους ομοφοβικούς τρόπους αντίδρασης καθώς και τους τρόπους αποφυγής οποιασδήποτε παρέμβασης. Διαπιστώθηκε τέλος ότι συγκεκριμένες αντιλήψεις και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών, σχετίζονται άμεσα με τους τρόπους που επιλέγουν να αντιμετωπίσουν τα φαινόμενα ομοφοβικού εκφοβισμού στο σχολείο.

Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Εκπαίδευση ➨ Ειδική εκπαίδευση

Σεξουαλικός προσανατολισμός
Social Sciences
Εκπαίδευση
School students
Special Education
Μαθητές
Teachers
Ομοφοβία
Education
Ειδική εκπαίδευση
Homophobia
Κοινωνικές Επιστήμες
Sexual orientation
Εκπαιδευτικοί

Ελληνική γλώσσα

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Παιδαγωγική. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Τομέας Κοινωνικών και Πολιτισμικών Σπουδών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.