The European university 1960-1980: its scientific and literary perception: the example of the British university novel

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2021 (EN)

Το ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο 1960-1980: η επιστημονική και η λογοτεχνική του πρόσληψη: το παράδειγμα του βρετανικού πανεπιστημιακού μυθιστορήματος
The European university 1960-1980: its scientific and literary perception: the example of the British university novel

Dimitriou, Matthaios
Δημητρίου, Ματθαίος

The central research question of the present dissertation is how the British academic novel perceives the important developments that took place at the university during the 20-year period 1960-1980. The dissertation is divided into two main parts. Εach part consists of two chapters. The first part of this research work examines the university under a scientific standpoint of view and is the "canvas" on which the research of the second part of the work will be based. For the first part of the dissertation, we used extensive foreign-language literature. We have chosen to study the European University and, in particular, the university in Britain, France and Germany. In the first chapter of the research work we study the development of the university in Germany, France and Britain until the end of 1950's. The second chapter, which is a central part of this work, examines the important developments in the university in the three countries mentioned above during the post-war period, namely the 20-year period 1960-1980.The second part of the work examines the academic novel. We have focused on the British university novel, because it is mainly a British literary phenomenon, which has not been extended to other European countries. In the third chapter, we make a historical retrospection to this literary genre, the categorization efforts, the plot and time of the issue of the works, the writers who have dealt with this genre and the defamatory way of presenting the academics. In the fourth chapter - which is also the research part of the thesis - we try to respond to the central research question of work: How does the British academic novel perceives the important developments in the University in the twenty-year period 1960-1980? We focuse on selected British academic novels that have reports in these two decades, which we study on the basis of specific axes that emerged from the study in the second chapter of the thesis. In order to broaden the scope of our research we added two additional axes: university teachers and students. The thesis is completed by the conclusions.
Κεντρικό ερευνητικό ερώτημα της παρούσας εργασίας είναι το πώς προσλαμβάνει το βρετανικό ακαδημαϊκό μυθιστόρημα τις σημαντικές εξελίξεις που συντελέστηκαν στο πανεπιστήμιο την εικοσαετία 1960-1980. Η διατριβή χωρίζεται σε δύο κύρια μέρη, με το κάθε μέρος να αποτελείται από δύο κεφάλαια. Το πρώτο μέρος της παρούσας ερευνητικής εργασίας εξετάζει το πανεπιστήμιο με αμιγώς επιστημονικό χαρακτήρα και αποτελεί τη βάση, τον «καμβά» πάνω στον οποίο θα στηριχθεί το ερευνητικό σκέλος του δεύτερου μέρους της εργασίας. Για το πρώτο μέρος της διατριβής χρησιμοποιήσαμε εκτεταμένη ξενόγλωσση βιβλιογραφία. Επιλέξαμε να μελετήσουμε το ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο και, συγκεκριμένα, το πανεπιστήμιο στη Βρετανία, Γαλλία και Γερμανία.Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας μελετάμε την εξέλιξη του πανεπιστημίου στη Γερμανία, Γαλλία και Βρετανία από τις αρχές του 19ου αι. έως τα τέλη της δεκαετίας του 1950.Το δεύτερο κεφάλαιο, το οποίο αποτελεί κεντρικό σημείο της παρούσας εργασίας, εξετάζει τις σημαντικές εξελίξεις που συντελέστηκαν στο πανεπιστήμιο στις τρεις προαναφερόμενες χώρες τη μεταπολεμική περίοδο, και συγκεκριμένα την εικοσαετία 1960-1980.Το δεύτερο μέρος της εργασίας εξετάζει το ακαδημαϊκό μυθιστόρημα. Εστιάσαμε στο βρετανικό πανεπιστημιακό μυθιστόρημα, γιατί είναι ιδίως βρετανικό λογοτεχνικό φαινόμενο, το οποίο δεν επεκτάθηκε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στο τρίτο κεφάλαιο κάνουμε μια ιστορική αναδρομή στο συγκεκριμένο λογοτεχνικό είδος, στις προσπάθειες κατηγοριοποίησης, στον τόπο πλοκής και χρόνο έκδοσης των έργων, στους συγγραφείς που ασχολήθηκαν με το είδος και στο δυσφημιστικό τρόπο παρουσίασης των μορφωμένων. Στο τέταρτο κεφάλαιο -το οποίο αποτελεί και το ερευνητικό μέρος της διατριβής - προσπαθούμε να απαντήσουμε στο κεντρικό ερευνητικό ερώτημα της εργασίας: Πώς προσλαμβάνει το βρετανικό ακαδημαϊκό μυθιστόρημα τις σημαντικές εξελίξεις που συντελέστηκαν στο πανεπιστήμιο την εικοσαετία 1960-80; Εστιάζουμε σε επιλεγμένα βρετανικά ακαδημαϊκά μυθιστορήματα που αναφέρονται εκτενώς σε αυτές τις δύο δεκαετίες, τα οποία μελετάμε με βάση συγκεκριμένους άξονες που προέκυψαν από τη μελέτη στο δεύτερο κεφάλαιο της εικοσαετίας 1960-80. Για να διευρύνουμε το πεδίο της έρευνας προσθέσαμε δυο επιπλέον άξονες: τους πανεπιστημιακούς καθηγητές και τους φοιτητές. Η εργασία ολοκληρώνεται με τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε.

PhD Thesis

Humanities, general
Άλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Μεταπολεμική περίοδος 1960-1980
British university novel
Period 1960-1980
Other Humanities
Universities in England, France, Germany
Humanities and the Arts
Βρετανικό πανεπιστημιακό μυθιστόρημα
Πανεπιστήμια στην Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες
Ανθρωπιστικές επιστήμες, γενικά


Greek

2021


Πανεπιστήμιο Αιγαίου
University of the Aegean




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)