Αξιολόγηση των γνώσεων μελλοντικών εκπαιδευτικών σε θέματα επιστημών της θάλασσας και της συμβολής των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) ως πηγών πληροφόρησης

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Assessment of the knowledge of pre-service teachers in Marine Sciences and the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) as sources of information
Αξιολόγηση των γνώσεων μελλοντικών εκπαιδευτικών σε θέματα επιστημών της θάλασσας και της συμβολής των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) ως πηγών πληροφόρησης

Apostoloumi, Chrysa
Αποστολούμη, Χρύσα

PhD Thesis

2022


Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να συμβάλλει στην προαγωγή του Θαλάσσιου Γραμματισμού. Για τον σκοπό αυτό, προσδιορίστηκαν έξι Αρχές για τα θαλάσσια αγγειόσπερμα. Η καθεμία Αρχή υποστηρίζεται από ένα σύνολο Εννοιών. Αυτές οι Αρχές και Έννοιες αφορούν σημαντικά ζητήματα της βιολογίας των θαλάσσιων αγγειόσπερμων (Αρχές 1-4), της αξίας τους (Αρχές 3-5), της απώλειας και της προστασίας τους (Αρχή 5), αλλά και της επιστημονικής έρευνας σχετικά με τα θαλάσσια αυτά φυτά (Αρχή 6). Οι Αρχές και οι Έννοιες για τα θαλάσσια αγγειόσπερμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν πρωτίστως για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αλλά και για την ενημέρωση του κοινού και των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής και λήψης αποφάσεων. Επιπρόσθετα, αναπτύχθηκε μια τυπολογία μελλοντικών εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς τις γνώσεις τους για τα θαλάσσια αγγειόσπερμα, αλλά και για γενικά ζητήματα Επιστημών της Θάλασσας. Για το σκοπό αυτό, τα ερωτηματολόγια SOLE-30 και SeAS χορηγήθηκαν σε δείγμα 250 προπτυχιακών φοιτητών/τριών ενός Παιδαγωγικού Τμήματος. Ο μέσος όρος επιτυχίας τους στις ερωτήσεις του SOLE-30 φανέρωσε χαμηλό προς μέτριο επίπεδο γνώσεων για γενικά ζητήματα των Επιστημών της Θάλασσας, ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στις ερωτήσεις του SeAS φανέρωσε χαμηλό επίπεδο γνώσεων για τα θαλάσσια αγγειόσπερμα. Η εφαρμογή κατάλληλων μεθόδων ανάλυσης δεδομένων έδειξε τρεις διακριτές ομάδες μελλοντικών εκπαιδευτικών όσον αφορά το επίπεδο των γνώσεών τους. Όσον αφορά τις γνώσεις για γενικά ζητήματα Επιστημών της Θάλασσας, οι ομάδες διαφέρουν ως προς το μορφωτικό επίπεδο των γονέων τους, αλλά και ως προς τη χρήση του Διαδικτύου ως μέσου πληροφόρησης για ζητήματα που σχετίζονται με το θαλάσσιο περιβάλλον. Όσον αφορά τις γνώσεις για τα θαλάσσια αγγειόσπερμα, οι ομάδες διαφέρουν ως προς το επίπεδο των γνώσεων για γενικά ζητήματα των Επιστημών της Θάλασσας, την επιλογή τους σχετικά με την σημαντικότερη πηγή πληροφόρησης για θέματα των επιστημών αυτών, αλλά και ως προς τη χρήση του Διαδικτύου ως μέσου πληροφόρησης. Τα παραπάνω ευρήματα μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης για τον σχεδιασμό προσαρμοσμένων εκπαιδευτικών στρατηγικών και παρεμβάσεων, προκειμένου να ενδυναμωθεί η γνώση των μελλοντικών εκπαιδευτικών για σημαντικά θέματα των Επιστημών της Θάλασσας.
This study aims to contribute to the promotion of Ocean Literacy. To accomplish this purpose, six Principles on Seagrasses have been identified. Each Principle is underpinned by a set of Concepts. These Principles and Concepts concern important issues of seagrass biology (Principles 1-4), value (Principles 3-5), loss, and protection (Principle 5), but also the scientific research on these marine plants (Principle 6). The Principles and Concepts on seagrasses can primarily be used for educational purposes, but also to inform the public, the policy-makers, and the decision-makers. Additionally, a typology of future pre-service teachers was developed in terms of their knowledge of seagrasses, as well as general Marine Sciences issues. For this purpose, the SOLE-30 and SeAS questionnaires were administered to a sample of 250 undergraduate students of a Primary Education Department in Greece. Their average score rate in the SOLE-30 questions demonstrated a low to moderate level of knowledge on general Marine Science issues, while the corresponding average score rate in the SeAS questions evidenced a low level of knowledge of seagrasses. The application of appropriate data analysis methods showed three distinct groups of prospective teachers in terms of their level of knowledge. In terms of knowledge of general Marine Science issues, the groups differ in the educational level of their parents, but also in the use of the Internet as a means of information on issues related to the marine environment. In terms of particular knowledge of seagrasses, the groups differ in the level of knowledge on general issues of Marine Sciences, the most important source of information on issues related to these sciences, and also in terms of the use of the Internet as a means of information. The above findings could be utilized for the design of customized educational strategies and interventions in the curricula of the Departments of Primary Education, in order to strengthen the knowledge of prospective teachers on significant issues of Marine Sciences.

Φυσικές Επιστήμες ➨ Άλλες Φυσικές Επιστήμες ➨ Άλλες φυσικές επιστήμες

Ocean Literacy
Internet technologies
Άλλες Φυσικές Επιστήμες
Άλλες φυσικές επιστήμες
Τυπολογία
Πηγές πληροφόρησης
Environmental literacy
Knowledge
Φυσικές Επιστήμες
Information sources
Θαλάσσια αγγειόσπερμα
Τεχνολογίες διαδικτύου
Principles and Concepts
Seagrass
Natural Sciences
Prospective teachers
Επιστήμες της Θάλασσας
Marine Sciences
Γνώσεις
Other Natural Sciences
Περιβαλλοντικός Γραμματισμός
Μελλοντικοί εκπαιδευτικοί
Θαλάσσιος Γραμματισμός
Αρχές και Έννοιες
Typology

Ελληνική γλώσσα

Democritus University of Thrace (DUTH)
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.