Η εξάπλωση του διαδικτύου και η επακόλουθη ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επέφεραν το φαινόμενο του διαδικτυακού τρολαρίσματος (trolling) και την εμφάνιση των τρολ (trolls). Στη γλώσσα του διαδικτύου, η λέξη «τρολ» αποδίδεται σε ένα πρόσωπο που παρεμβάλλεται στη συζήτηση μιας διαδικτυακής κοινότητας και δημοσιεύει σχόλια, με στόχο την πρόκληση έντονων συναισθηματικών αντιδράσεων. Η λέξη «τρολάρισμα» αποδίδει την αντίστοιχη κοινωνική πρακτική. Το φαινόμενο αυτό είναι αρκετά διαδεδομένο στο Facebook, την πιο δημοφιλή πλατφόρμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η προέλευση των λέξεων «τρολ» και «τρολάρισμα» παραπέμπει στη μυθολογία και τη λαογραφία των Σκανδιναβικών χωρών και συνδέεται με στοιχεία του λαϊκού πολιτισμού, όπως τη μαγεία, τους θρύλους, τα παραμύθια, τους νεκρούς προγόνους και τον κατεργάρη (trickster). Η συγκεκριμένη διδακτορική διατριβή, με τίτλο: «Από τα τρολ της μυθολογίας στο τρολάρισμα της Ψηφιακής Λαογραφίας. Διερεύνηση του φαινομένου στην κοινωνική δικτύωση και πορίσματα έρευνας στην Τεχνική Εκπαίδευση (ΕΠΑ.Λ.) της Δωδεκανήσου», επιδιώκει να συνδέσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Social Media) και τον λαϊκό πολιτισμό, ερευνώντας τη σύγχρονη λαϊκή λογοτεχνία στην κοινωνική δικτύωση μέσα από τις απόψεις των μαθητών για το φαινόμενο του τρολαρίσματος στο Facebook. Ως μεθοδολογική προσέγγιση αρχικά επιλέχθηκε η βιβλιογραφική-δικτυογραφική μελέτη σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, σε συνδυασμό με την ανάλυση περιεχομένου από περιβάλλοντα, όπως ιστότοποι, fora, videos κ.ά., που έχουν δημιουργηθεί με στόχο το τρολάρισμα καθαυτό. Στη συνέχεια, ακολούθησε η ποσοτική έρευνα με τη διαμόρφωση διαδικτυακού ερωτηματολογίου που στάλθηκε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) στις σχολικές μονάδες της τεχνικής εκπαίδευσης Δωδεκανήσου (ΕΠΑ.Λ). Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από τέσσερις ενότητες: η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει τα δημογραφικά στοιχεία των μαθητών/τριών, η δεύτερη ερωτήσεις για το σύγχρονο τρολάρισμα, η τρίτη ερωτήσεις για το τρολάρισμα και τον λαϊκό πολιτισμό και η τέταρτη ερωτήσεις για τα τρολ. Στην παρούσα εισήγηση, γίνεται ανάλυση των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου και παρουσιάζεται το στάδιο της περιγραφικής και της επαγωγικής στατιστικής.
The rise of the Internet and the subsequent development of the social networking sites have led to the cyber trolling phenomenon and the emergence of trolls. Ιn the language on the Internet the term troll is attributed to a person who interferes with a conversation in an Internet community and posts comments in order to cause intense emotional reactions. Trolling shows the corresponding social practice. In Facebook, the most popular social networking sites’ platform, this phenomenon is quite common. The origin of the words trolling refers to mythology and folklore of the Scandinavian countries and is rooted in elements of its cultural history, such as magic, folk tales, fairy tales, dead ancestors and the trickster. The specific doctoral thesis which has the title: "Contemporary popular literature in social networking: Students' views on the phenomenon of trolling on Facebook", seeks to connect social media and popular culture by investigating contemporary popular literature on social networking through students' views on the phenomenon of trolling on Facebook. As a methodological approach, the bibliographic-internet study at the domestic and international level was initially chosen, in combination with the analysis of content from environments, such as websites, forums, videos, etc., which have been created with the aim of trolling. Afterwards, the quantitative research followed with the creation of an online questionnaire that was sent via email to the school units of the Dodecanese Technical Education (EPA.L). The questionnaire consists of four sections: the first section includes student demographics, the second questions about modern trolling, the third questions about trolling and popular culture, and the fourth questions about trolls. In this presentation, the results of the questionnaire are analyzed and the stage of descriptive and inductive statistics is presented.