In this thesis there has been studied the work of two artists from Western Macedonia, Greece: Sterikas Koulis (1921-1995) from Florina and Giorgos Hatzakis (1937) from Kozani. These two artists do not have academic studies in art, but they study, interact and incorporate several elements from contemporary artistic movements. This thesis aims, on the one hand, to record the work of both artists, as well as their wider artistic activity and, on the other hand, to study all these in relation to the artistic tradition and the cultural context of their local societies. Through this study, there will be highlighted the issues of artistic production and reception in Western Macedonia, the conditions that determine the production and promotion of artistic work in a Greek provincial city, the factors that differentiate the degree of artistic movement between the two cities (Kozani, Florina), as well as the creation of regional artistic institutions. Therefore, the artistic work of Sterikas Koulis and Giorgos Hatzakis is offered as a case study, so that there can be pointed out the determinant role of the individual artist, the existing artistic structures and networks, but also the previous tradition in shaping the local artistic context.
Στην παρούσα διδακτορική διατριβή μελετάται το έργο δύο καλλιτεχνών της Δυτικής Μακεδονίας, του Στερίκα Κούλη (1921-1995) στη Φλώρινα και του Γιώργου Χατζάκη (1937) στην Κοζάνη. Πρόκειται για δύο καλλιτέχνες, οι οποίοι δεν διαθέτουν ακαδημαϊκές εικαστικές σπουδές, αλλά μελετούν, επηρεάζονται και ενσωματώνουν στο έργο τους αρκετά στοιχεία από τα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα. Ο στόχος της διατριβής είναι αφενός να καταγραφεί το εικαστικό έργο των δύο δημιουργών, καθώς και η ευρύτερη καλλιτεχνική τους δράση, ενώ αφετέρου όλα αυτά να μελετηθούν σε σχέση με την καλλιτεχνική παράδοση και το πολιτισμικό πλαίσιο των τοπικών κοινωνιών. Μέσα από αυτή τη μελέτη θα αναδειχθούν παράλληλα και τα ζητήματα της εικαστικής παραγωγής και της πρόσληψής της στη Δυτική Μακεδονία, οι συνθήκες που καθορίζουν την παραγωγή και προώθηση του εικαστικού έργου στην ελληνική περιφέρεια, οι παράγοντες που διαφοροποιούν τον βαθμό εικαστικής κίνησης μεταξύ των δύο πόλεων (Κοζάνη, Φλώρινα), καθώς και η δημιουργία περιφερειακών καλλιτεχνικών θεσμικών φορέων. Συνεπώς, το έργο των Στερίκα Κούλη και Γιώργου Χατζάκη προσφέρεται ως μελέτη περίπτωσης, ώστε να διαφανεί ο ρόλος του μεμονωμένου καλλιτέχνη, των υφιστάμενων εικαστικών δομών και δικτύων, αλλά και της προγενέστερης εικαστικής παράδοσης στη διαμόρφωση του τοπικού εικαστικού γίγνεσθαι.