LE BUT DE LA PRESENTE THESE EST DE MONTRER LE MODE DE TRAITEMENT DES PASSIONS ET LES CONDITIONS DANS LESQUELS CELUI-CI DEVIENT POSSIBLE DANS L'OEUVRE DE SPINOZA. IL S'AGIT DE LA RECONSTRUCTION D'UN ARGUMENT POUR LA PUISSANCE. CET ARGUMENT SE FONDE SUR LES CONDITIONS QUI LEVENT L'OPPOSITION ENTRE DIEU ET LES CHOSES, LE CORPS ET L'ESPRIT, LES PASSIONS ET LA RAISON, LA THEORIE ET LA PRATIQUE, SANS TOUTFOIS QUE LES PARTIES DE CHAQUE COUPLE SOIENT ASSIMULEES DANS LE MONISME SINGULIER DE SPINOZA; CELUI-CI RESTE OUVERT AU PLURALISME DES CHOSES. POUR CE QUI EST DE LA METHODE, LA PRESENTE DISSERTATION EST BASEE SUR LA MICROANALYSE DES PROPOSITIONS PRINCIPAUX ET SUR UNE RECONSTRUCTION CRITIQUE DES CONCEPTS DE SPINOZA QUI FONT LE SUJET DE CETTE THESE. DE LA CONSTITUTION DE LA SUBSTANCE ET DES MODES RESULTE UNE ANTINOMIE OUVERTE ENTRE LA LIBERTE ET LES CONTRAINTES DES RELATIONS. D'UNE PART LE DROIT DE L'INDIVIDU D'ETRE MAITRE DE SOI EST RECONNU LEGITIME; MAIS, D'AUTRE PART, CECI SE REALISE PAR LA LIAISON ET LA COOPERATION AVEC DES AUTRES INDIVIDUS. LES PASSIONS SONT ENTENDUS COMME DIMINUTION DE LA PUISSANCE, INTELLECTUELLE-PRATIQUE. LEUR TRAITEMENT SE FONDE SUR LES TERMES DE LIBERATION DE LA PUISSANCE, SANS SUBORDINATION DE L'ESPRIT A L'ACTION OU INVERSEMENT. ON CONSTATE L'UNITE DE L'ARGUMENT SPINOZIEN POUR LA PUISSANCE, LEQUEL SE CONSTITUE A TRAVERS L'ONTOLOGIE, LA THEORIE DE LA CONNAISSANCE, LA THEORIE DES PASSIONS ET LA POLITIQUE.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΑΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΚΑΙΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΕΦΙΚΤΟΣ, ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ SPINOZA. ΠΡΟΚΕΙΤΑΙΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ. ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΑΥΤΟ ΕΡΕΙΔΕΤΑΙ ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΙΡΟΥΝ ΤΙΣ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΘΕΟ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, ΤΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ, ΤΟ ΠΑΘΗ ΚΑΙ ΤΟ ΛΟΓΟ, ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ, ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΞΟΜΟΙΩΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΚΑΘΕ ΖΕΥΓΟΥΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΑΖΟΝΤΟΣ ΜΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ SPINOZA, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΙΧΤΟΣ ΣΤΟΝ ΠΛΟΥΡΑΛΙΣΜΟ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ. ΑΠΟ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΨΗ, Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΜΕΛΕΤΗ ΒΑΣΙΣΤΗΚΕ ΣΤΗ ΜΙΚΡΟΑΝΑΛΥΣΗ ΕΔΑΦΙΩΝΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΟΡΩΝ ΤΟΥ ΣΠΙΝΟΖΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΥΠΟΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝΤΡΟΠΩΝ ΣΥΝΑΓΕΤΑΙ ΜΙΑ ΑΝΟΙΧΤΗ ΑΝΤΙΝΟΜΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ. ΑΦΕΝΟΣ ΜΕΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙΚΥΡΙΟΣ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΤΟΥ, ΑΦΕΤΕΡΟΥ ΔΕ ΤΟΥΤΟ ΕΚΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΑΛΛΑ ΑΤΟΜΑ. ΤΑ ΠΑΘΗ ΝΟΟΥΝΤΑΙ ΩΣ ΕΚΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ, ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ-ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ. Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥΣ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ, ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ Η ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΩΣ. ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΤΑΙ ΔΕ Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΠΙΝΟΖΙΚΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΔΙΑΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ, ΤΗΣ ΓΝΩΣΙΟΘΕΩΡΙΑΣ, ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ.